تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,673 |
تعداد مقالات | 13,658 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,609,609 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,491,669 |
تحلیلی بر شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری در ایران | ||
مطالعات و پژوهشهای شهری و منطقهای (توقف انتشار) | ||
مقاله 6، دوره 5، شماره 19، دی 1392، صفحه 107-124 اصل مقاله (577.58 K) | ||
نویسندگان | ||
سعید امانپور1؛ مرتضی نعمتی2؛ هادی علیزاده* 1 | ||
1دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
2داشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
امروزه حمل و نقل شهری یکی از ارکان اصلی مبحث پایداری در روند توسعه به دلیل شرایط خاص موجود و چالشهای ایجاد شده در ابعاد محیطی، اقتصادی و اجتماعی مربوط بدان تلقی میگردد. شناسایی و آگاهی از مؤلفهها ومشخصههای پایداری در بخش حمل و نقل شهری و تجزیه و تحلیل اهمیت هرکدام از آنها با توجه به شرایط موجود یکی از ضروریات اساسی در سوق دادن این رکن اساسی توسعه به سمت پایداری آن و جلوگیری از تبعات زیانبار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی آن است که در کشور ما با توجه بهمسائل و مشکلات و شرایط موجود آن امری گریز ناپذیر میباشد. در نوشتارحاضر که با رویکرد «توصیفی- تحلیلی» به انجام رسیده است، هدفپژوهش،تعیین میزان اهمیت شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری در کشور با عنایت به مسائل و مشکلات موجود با استفاده از شاخصهای منتخبدر بحث پایداری حمل و نقل شهری از دیدگاه کارشناسان میباشد.در این راستا با توجه به جامعیت و شمول در تعاریف ومیزان دربرگیری شاخصهایفرعی، سه شاخص اصلی پایداری اقتصادی، اجتماعی و محیطی در قالب30 متغیر انتخاب و جهت تعیین میزان اهمیت این شاخصها و متغیرها از نظرات 20 نفر از کارشناسان امر بهره برده شده است. برای تحلیل دادههای بدست آمده جهت آگاهی از میزان اهمیت شاخصهااز روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازیFDAHPاستفاده شده است. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که از نظر کارشناسان پژوهش ابعاد اقتصادیشاخصهای پایداری حمل و نقل شهری درکشوربا کسب بیشترین وزن ها هم در بخش شاخص های اصلی و هم شاخص های فرعی دارای بیشترین اهمیت برای پرداخت بدان در بین شاخصهای پایداری حمل و نقل شهری میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
پایداری؛ حمل و نقل شهری؛ پایداری حمل و نقل؛ شهر اهواز؛ تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 454 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 310 |