
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,714 |
تعداد مقالات | 14,051 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,010,559 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,621,069 |
طراحی مدل رهبری در زنجیره های تامین سه سطحی نامحدود: تئوری بازیهای غیرهمکارانه پویا | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش در مدیریت تولید و عملیات | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 1، دوره 6، شماره 1، فروردین 1394، صفحه 1-20 اصل مقاله (632.53 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی- فارسی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
حنان عموزادمهدیرجی* 1؛ احمد جعفرنژاد2؛ علی محقر3؛ محمد مدرس یزدی4 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان، کاشان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، تهران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هدف از مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فعالیتهای مختلف اجزا و سطوح یک زنجیره تأمین به منظور بهبود وضع کلی است. در این هنگام ممکن است بین اهداف اجزا و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلی، تضاد و تناقضات بسیاری مشاهده شود، که این اختلالات و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری منجر خواهد شد. از جمله تعارضات، هزینههای بازاریابی، قیمتگذاری و موجودی هستند. در تحقیق حاضر و با فرض عدم همکاری بین سطوح گوناگون و در حالت بازیهای پویا با اطلاعات کامل، شناسایی رهبر مناسب از بین سطوح مختلف، مورد نظر است. در حالت بازی غیرهمکارانه پویا، هر یک از سطوح، اعم از خردهفروشان، تأمینکنندگان و تولیدکنندگان، بسته به قدرت چانهزنی و جایگاه خود در بازار، میتوانند نقش پیشرو را داشته باشند. با بررسی مدلهای گوناگون، نتیجهگیری شد که حرکت رهبری از انتهای زنجیره به ابتدا، سود کلی زنجیره تأمین را کاهش داده است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بازیهای غیرهمکارانه پویا؛ زنجیره تأمین؛ همکاری در زنجیره تأمین | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1- مقدمهزنجیرههای تأمین امروزه به یکی از پارادایمهای غالب در عرصه کسب و کار تبدیل شدهاند. فارستر که بسیاری او را پایهگذار موضوع زنجیرههای تأمین میدانند، در سال 1958 ایدهای با این مضمون را عنوان نمود که:«موفقیت سازمانها در گرو تعامل و تبادل اثربخش جریان اطلاعات، مواد، سرمایه، نیروی انسانی و تجهیزات در میان آنهاست». این ایده با گذشت زمان به نظریهای غالب و انکارناپذیر در حوزه کسب و کار تبدیل شده است(منتزر[1].، 2001) بسیاری از صاحبنظران معتقدند که رقابت بین سازمانها و شرکتها در دهههای گذشته به رقابت میان زنجیرهها در عصر حاضر تبدیل شده است. در واقع، بخش عمدهای از تعمیم و گسترش این زمینه در دو دهه اخیر صورت گرفته و بسیاری از سازمانهای بزرگ بینالمللی، نظیر سیسکو، دل، نایک، پروکتراند گامبل و زارا از آن بهرهمند شدهاند(جسپرسون[2].، 2005) اگرچه مدل جامعی در خصوص تبیین مسائل و موضوعهای زنجیره تأمین وجود ندارد، لیکن مروری بر مبانی نظری این زمینه نشان میدهد که مسائلی نظیر سیستمهای اطلاعاتی، بازاریابی، مدیریت مالی، موضوعهای لجستیکی و روابط بین سازمانی از زمینههای مورد توجه محققان در این حوزه بوده است(وانگ و دیگران، 2007). هدف از مدیریت زنجیره تأمین، بهبود فعالیتهای مختلف اجزا و سطوح یک زنجیره تأمین به منظور بهبود وضع کلی سیستم زنجیره تأمین است. در این هنگام ممکن است بین اهداف اجزا و سطوح مختلف در جهت رسیدن به اهداف کلی زنجیره تأمین، تضاد و تناقضات بسیاری مشاهده شود، که این اختلالات و تناقضات به مرور زمان به کاهش قدرت و رقابتپذیری زنجیره تأمین منجر خواهد شد. از جمله تعارضات، هزینههای بازاریابی(تبلیغات)، قیمتگذاری و موجودی هستند. متدها و رویکردهای بسیاری به منظور ایجاد همکاری در زنجیره تأمین و تعیین مقادیر بهینه موجودی و قیمت برای سطوح مختلف زنجیره تأمین قابل استفاده هستند. متدها و رویکردهای بسیاری به منظور ایجاد همکاری در زنجیره تأمین و تعیین مقادیر بهینه موجودی و قیمت برای سطوح مختلف زنجیره تأمین قابل استفاده هستند. رویکرد نظریه بازیها با توجه به ویژگیهایی که دارد، ابزاری مناسب برای ایجاد همکاری در زنجیرههای تأمین است. این ابزار هم برای زنجیرههای تأمین همکارانه و هم برای زنجیرههای تأمین غیرهمکارانه قابلیت استفاده گستردهای را داراست.
2 - مبانی نظری پژوهشزنجیره تأمین: امروزه بسیاری از سازمانهای کسب و کار در قالب شبکههایی از تولیدکنندگان و توزیعکنندگان سازماندهی شدهاند که مواد خام را تأمین، آنها را به محصولات نهایی تبدیل و در میان مشتریان توزیع میکنند. اصطلاح شبکههای چند سطحی تولید/ توزیع در واقع مترادف با چنین شبکههایی هستند که با عنوان زنجیرههای تأمین نیز شناخته میشوند و به وضعیتهای اشاره دارند که یک قلم تا پیش از رسیدن به مشتری نهایی گامهای مختلفی را طی میکند(گوموس و گونری[3].، 2007) در تعریف زنجیره تأمین، چوپرا آن را به صورت کلیه اعضایی میداند که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در برآوردن نیاز یک مشتری دخالت دارند. معمولاً یک زنجیره تأمین از پنج مرحله مشتریان، خردهفروشها، عمده فروشها/ توزیعکنندگان، تولیدکنندگان و تأمینکنندگان قطعات/ مواد اولیه تشکیل شده است. همانطور که مشاهده میشود، در هر یک از گزینههای فوق همواره میتوان ساختاری چند سطحی را تجسم نمود. ضرورت توجه به سیستمهای چند سطحی را میتوان با نگرش به ضرورت و اهمیت هماهنگی در تصمیمات زنجیره تأمین مشاهده نمود. در هر یک از مراحل زنجیرههای تأمین، صدها و هزاران تصمیم اتخاذ میشود. این تصمیمات، دامنهای از تصمیمات جزئی تا کلان را شامل میشود. هرچه اهمیت یک تصمیم بیشتر باشد، برنامهریزی برای آن از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود(استدلر و کیکلر[4].، 2007) در یک زنجیره تأمین اتخاذ تصمیماتی هماهنگ و با در نظر گرفتن نیازمندیها و ویژگیهای مراحل مختلف زنجیره اهمیت بسیاری دارد. بهطور کلی، زنجیره تأمین از بخشها و سطوح مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از این سطوح با یکدیگر در تعامل هستند. این تعامل از نوع تأمینکننده - مشتری بوده که در کل زنجیره تأمین، از تأمینکننده اولیه و اصلی، تا مشتری نهایی به چشم میخورد. در تعامل بین هر دو بخش از زنجیره تأمین، تعیین مواردی چون: اندازه دسته، مقدار سفارش، قیمت پیشنهادی، سهم و مشارکت در بازاریابی، قیمت نهایی و مواردی از این قبیل، بررسی میشود. هر یک از موارد فوق در فرایند چانهزنی طرفین مورد مباحثه قرار گرفته و در راستای تأمین اهداف هر یک از طرفین، و در صورت امکان توافق نهایی صورت میپذیرد. بنابراین، ایجاد توافق، همکاری و هماهنگی بین سطوح و اجزای یک زنجیره تأمین بهمنظور حداکثرسازی منافع کل زنجیره و همچنین، هر یک از اجرا، از اهمیت بالایی برخوردار است(چوپرا و میندل، 2007).
2- 1- نظریه بازیهاریشه اصلی بهکارگیری نظریه بازیها در دهه 40 و در کشورهایی همچون ژاپن و آرژانتین آغاز گردید. اغلب پیشگامان این رشته جدید ریاضیدانانی بودند که بیشتر بر اثبات روابط تأکید داشتند تا بهکارگیری نظریات در عمل؛ اما به مرور زمان این شاخه جدید از ترکیب علوم ریاضی و اقتصاد، جایگاه خود را در حل تعارضات در کاربرد و عمل نیز نشان داد(راسموسن[5].، 2005) جان نش در سال 1950 با ارائه یک نقطه تعادلی به حلّ مسائل همکارانه پرداخت(جان نش[6]، 1950) و همچنین راه حل جدیدی برای مسائل چانهزنی ارائه نمود 1) حداقل دو نفر، سازمان و غیره وجود داشته باشند. 2) طرفین که به بازیکنان شناخته میشوند، با یکدیگر تعارض منافع داشته باشند. 3) هر یک از بازیکنان برای برد و حصول پیامد بیشتر برای خود تلاش میکند؛ اما پیروزی یا شکست یک بازیکن تنها تابع تلاش او نیست، بلکه به حرکات حریف نیز وابسته است(عبدلی، 1387). هر بازی از اجزای مشخصی چون: بازیکنان، اقدامات، اطلاعات، پیامدها و راهبردها تشکیل شده است که بر اساس قوانین بازی به دنبال دستیابی به تعادل در یک بازی هستند(راسموسن، 2005). یک بازی بر اساس ایستا یا پویا بودن و کامل یا ناقص بودن، به دسته های مختلفی قابل تقسیم است. در بازی ایستا بازیکنان همزمان حرکت و عمل خود را انجام میدهند، در حالیکه در بازی پویا بازیکنان متوالیاً اقدام به حرکت مینمایند. به عبارتی، در بازی پویا بازیکنان با مشاهده حرکت حریف یا حریفان خود اقدام به انتخاب عمل یا استراتژی مینمایند. از سوی دیگر اگر بازیکنان از پیامد حاصل از انتخاب یا حرکت خود و حریفان اطلاع داشته باشند، به آن بازی با اطلاعات کامل و اگر حداقل یکی از بازیکنان اطلاع از پیامد خود یا سایرین نداشته باشد، بازی با اطلاعات ناقص نامیده میشود (عبدلی، 1387).
2-2- سوابق پژوهشهای مشابهیکی از برجستهترین و پرکاربردترین نقشهای نظریه بازیها در زنجیرههای تأمین، چگونگی تأثیر آن بر ایجاد همکاری و هماهنگی سطوح مختلف است. در این راستا و پس از مطالعه پیشینه تحقیق، نکات زیر قابل ارائه هستند:
با توجه به مطالعه پژوهشهای پیشین، اهمّ نوآوریهای مقاله حاضر شامل مواردی همچون: نامحدود بودن زنجیره تأمین سه سطحی مورد بررسی، بهکارگیری از بازی استکلبرگ در مدلسازی مسائل و همچنین، استفاده از پیشفرضهایی چون: غیرخطی بودن تابع تقاضا، کمبود مجاز در سیستم موجودی و تولید تدریجی است.
3- فرایند اجرایی پژوهشتفاوت اصلی میان آگاهیهای بشری حاصل از کنجکاوی و یافتههای حاصل از پژوهش و کاوش علمی را میتوان در ساختاریافتگی و نظاممندی روش علمی دانست. این ویژگی در تعریف پژوهش نیز نهفته است که آن را فعالیتی گام به گام برای حل مسألهای خاص بیان میکنند. پس از بحث پیرامون ابعاد و جنبههای روششناختی پژوهش حاضر، این بخش به معرفی و تشریح فرایند و گامهایی اختصاص دارد که طی آن نسبت به حل مسأله مورد بررسی اقدام شده است. در طراحی گامهای تحقیق عمدتاً از تجربیات و تحقیقات مشابه در زمینههای زیر الگوبرداری شده است:
3- 1- ساختار بازی مورد بررسیتعامل و موازنه بین سیاستها و برنامههای بازاریابی و کنترل موجودی، رویکردی مناسب و مفید به منظور بهبود عملکرد زنجیره تأمین و شرکتهای تابعه و فعال در آن است. در تحقیق حاضر تصمیمگیری در زمینه قیمتگذاری، هزینههای بازاریابی و خرید کالا در یک زنجیره تأمین سه سطحی، متشکل از چندین تأمینکننده، تولیدکننده و خردهفروش مدّ نظر است. با توجه به رقابت موجود بین تمامی سطوح سهگانه اشاره شده، از مدلهای رایج در نظریه بازیها به منظور یافتن نقطه تعادلی استفاده خواهد شد. ساختار یک زنجیره تأمین سه سطحی شامل M تأمینکننده ، N تولیدکننده و همچنین K خرده فروش است.
3-2 - پیشفرضهای بازی
4- مدلسازی توابع سود بازیکنان4- 1- تابع سود خرده فروشانتعداد K خردهفروش در زنجیره تأمین فعالیت مینمایند که هر خردهفروش محصول مورد نظر خود را تنها از یک تولیدکننده تأمین مینمایند. در حالت کلی، پیامد هر خردهفروش حاصل تفاضل درآمدهای وی از هزینههای اوست. در چنین شرایطی، خردهفروش با هزینههای سفارش، هزینههای نگهداری و همچنین، هزینههای بازاریابی صرف شده برای هر محصول مواجه است. از سوی دیگر، حاشیه سود هر خردهفروش حاصل تفاضل قیمت پرداخت شده به تولیدکننده برای خرید انبوه از قیمت فروش به مشتری است. متغیرها و پارامترهای مورد استفاده برای محاسبه پیامد خردهفروشان در جدول (2) فهرست و معرفی شده است. شایان ذکر است که با توجه به اینکه محصول نهایی هر تولیدکننده تنها برای یک خردهفروش ارسال میشود، در نتیجه تعداد تولیدکنندگان و خردهفروشان برابر است.
جدول(2): نمادشناسی مدل کلی خرده فروشان
تابع کلی هر خردهفروش با در نظر گرفتن محدودیتهای تقاضا و حاشیه فروش و در صورت تعمیم برای کل زنجیره تأمین به صورت مدل (1) است. (1) 4-2- تابع تولید کنندگان تعداد N تولیدکننده در زنجیره تأمین فعالیت مینمایند که هر تولیدکننده محصول خود را تنها به یک خردهفروش ارائه مینماید. از سوی دیگر، تولیدکننده مواد مورد نیاز برای تولید محصولات خود را از M تأمینکننده فعال در زنجیره تأمین دریافت مینماید که هر یک از مواد خام میتوانند سهم متفاوتی در تأمین نیاز تولیدی محصولات مختلف داشته باشند. هر تولیدکننده از فروش محصول به خردهفروش درآمدی کسب نموده و از سوی دیگر برای تولید، تأمین مواد اولیه، کمبودهای احتمالی، سفارش و همچنین، راهاندازی خط تولید با هزینههای مختلفی مواجه است. بنابراین، در این بخش تهیه پیامد تولیدکنندگان فعال در زنجیره تأمین، مورد نظر است. متغیرها و پارامترهای مورد استفاده برای محاسبه پیامد تولیدکنندگان در جدول(2) فهرست و معرفی شده است. شایان ذکر است که با توجه به اینکه محصول نهایی هر تولیدکننده تنها برای یک خردهفروش ارسال میشود، در نتیجه تعداد تولیدکنندگان و خردهفروشان برابر است (به عبارتی n = r ).
جدول(3): نمادشناسی مدل کلی تولیدکنندگان
با توجه به نمادشناسی و موارد ذکر شده در جدول فوق، مدل کلی یک تولیدکننده در زنجیره تأمین سه سطحی و با در نظر گرفتن محدودیت وی به صورت مدل (2) است. (2) 4-3- تابع سود تأمینکنندگانپیامد هر تأمینکننده حاصل تفاضل درآمدهای حاصل از ارسال ماده اولیه به تولیدکنندگان مختلف از هزینههای صرف شده به منظور تأمین/ استخراج مواد اولیه است. در ضمن، محدودیت عقلایی بودن رفتار تأمینکنندگان نیز باید مدّ نظر باشد، بدین منظور که تأمینکننده زمانی در بازی سه سطحی زنجیره تأمین مشارکت خواهد داشت که حاشیه سود بازی مثبت باشد. در غیر این صورت، مشارکت در بازی تماماً ضرر، عقلانی نبوده و با فرضهای نظریه بازیها در تضاد است. برای تهیه مدل کلی تأمینکنندگان، نمادهای مورد استفاده در جدول (4) معرفی و تشریح شدهاند. هر تأمینکننده تنها یک ماده اولیه به زنجیره تأمین ارائه مینماید؛ اما ماده اولیه خود را میتواند به تمامی تولیدکنندگان در صورت نیاز به منظور استفاده در محصول نهایی ارسال نماید.
جدول(4): نمادشناسی مدل تأمینکنندگان
پیامد هر تأمینکننده نیز شامل تفاضل درآمد کل از هزینههای کل مرتبط با هر تأمینکننده است. با در نظر گرفتن محدویت رفتار عقلانی هر تامین کننده، مدل اولیه مطابق با مدل(3) است.
مدل اولیه یک تأمینکننده (3) 4- 4 - بهترین پاسخهای بازیکنان با توجه به مباحث ارائه شده در مبانی نظری تحقیق، و با در نظر گرفتن تعریف نش، همواره یک بازیکن نسبت به بهترین تصمیمات سایر بازیکنان از خود واکنش نشان میدهد؛ زیرا سایر بازیکنان نیز از آگاهی برخوردار بوده و هیچگاه به کمتر از حد بهینه خود تن نخواهند داد. بنابراین، برای سه بازیکن تأمینکننده، تولیدکننده و خردهفروش بهترین تصمیمات شناسایی و در مرحله تعادلیابی و حل بازیها استفاده شده است. با مشتقگیری از توابع سود هر یک از بازیکنان بر حسب متغیرهای تصمیم قیمت، موجودی و تبلیغات، در جدول (5) فهرست بازیکنان، نماد، تعداد، به همراه متغیرهای تصمیم مربوطه و همچنین، بهترین پاسخ هر کدام از بازیکنان قابل مشاهده است.
جدول(5): وضعیت کلی بازیکنان زنجیره تأمین
4- 5- بازیهای استکلبرگدر بازی غیرهمکارانه پویا هر یک از سه عضو زنجیره تأمین؛ یعنی تولیدکنندگان، تأمینکنندگان و خردهفروشان میتوانند نقش پیشرو(رهبر) یا پیرو را ایفا نمایند. بنابراین، سه نوع بازی غیرهمکارانه پویا برقرار است: در حالت اول خردهفروشان پیشرو، تأمینکنندگان و تولیدکنندگان پیرو خواهند بود. در حالت دوم، نقش پیشرو به تولیدکنندگان داده شده است و خردهفروشان در کنار تأمینکنندگان پیرو هستند و نهایتاً در حالت سوم تأمینکنندگان پیشرو، تولیدکنندگان و خردهفروشان پیرو هستند. (1) در حالت اول، خردهفروشان پیشرو بوده و تولیدکنندگان و تأمینکنندگان پیرو هستند. در چنین وضعیتی، هدف حداکثرسازی سود خردهفروشان با در نظر گرفتن بهترین پاسخهای تولیدکنندگان و تأمینکنندگان است. به عبارتی، در تابع هدف، تابع سود خردهفروشان قرار گرفته و در محدودیتها بهترین پاسخهای تولیدکنندگان و تأمینکنندگان لحاظ شده است. بنابراین، با در نظر گرفتن شرط عقلانیت و بهترین پاسخ برای سایر بازیکنان بر اساس تعاریف رویکرد نظریه بازیها، سود خردهفروشان مطابق مدل (4) حداکثر شده است.
(4) (2) درحالت دوم، تولیدکنندگان پیشرو بوده و خردهفروشان و تأمینکنندگان پیرو هستند. در چنین وضعیتی هدف حداکثرسازی سود تولیدکنندگان با در نظر گرفتن بهترین پاسخهای خردهفروشان و تأمینکنندگان است. به عبارتی، در تابع هدف، تابع سود تولیدکنندگان قرار گرفته و در محدودیتها بهترین پاسخهای خردهفروشان و تأمینکنندگان لحاظ شده است. بنابراین، با در نظر گرفتن شرط عقلانیت و بهترین پاسخ برای سایر بازیکنان بر اساس رویکرد نظریه بازیها، سود تولیدکنندگان مطابق مدل (5) حداکثر شده است.
(5)
(3) درحالت سوم، تأمینکنندگان پیشرو بوده و خردهفروشان و تولیدکنندگان پیرو هستند. در چنین وضعیتی هدف حداکثرسازی سود تأمینکنندگان با در نظر گرفتن بهترین پاسخهای خردهفروشان و تولیدکنندگان است. به عبارتی، در تابع هدف، تابع سود تأمینکنندگان قرار گرفته و در محدودیتها بهترین پاسخهای خردهفروشان و تولیدکنندگان لحاظ شده است. بنابراین، با در نظر گرفتن شرط عقلانیت و بهترین پاسخ برای سایر بازیکنان بر اساس رویکرد نظریه بازیها، سود تأمینکنندگان مطابق مدل (6) حداکثر شده است.
(6)
جدول(6): معرفی زنجیره تأمین فرضی
5- به کارگیری و اعتبارسنجی
به منظور استفاده از مدلهای فوق در حل مسائل در دنیای واقعی، یک نمونه مثال عددی شبیهسازی شده بررسی و تجزیه و تحلیل شده است تا به کمک آن هم نمونهای عددی از مدلهای پیچیده فوق نمایان گردد و در ضمن، میزان اعتبار مدلهای پیشنهادی نیز بررسی شود. برای این منظور در جدول (6) اطلاعات پارامترهای مورد نیاز در یک زنجیره تأمین فرضی نامحدود سه سطحی قابل مشاهده است. نمادشناسی جدول زیر نیز پیشتر در بخشهای قبلی مقاله و در هنگام فرایند مدلسازی اشاره شده است.
مدلهای استکلبرگ خردهفروشان، تولیدکنندگان و تأمینکنندگان بر اساس بازه تغییر پارامترهای تابع تقاضای غیرخطی تجزیه و تحلیل شدهاند. در این راستا، و بهمنظور بررسی اعتبار مدلها، از رویکرد طراحی آزمایشها بهمنظور تولید نمونههای آزمایشی استفاده شده است. پنج پارامتر که در معادلات غیرخطی مرتبط با تقاضا و هزینه تولید طراحی شدهاند، به عنوان مبنا قرار گرفته و با مطالعه مثالهای بررسی شده در مقالات و ادبیات تحقیق توسط دانشمندان، مقادیر حداقلی و حداکثری برای پنج پارامتر مذکور تعریف شدهاند. سپس با استفاده از طرحهای آزمایشی ، 32 طرح آزمایشی با درنظر گرفتن مقدار حداقل و حداکثر برای پنج پارامتر مورد بررسی طراحی گردید. با توجه به تعدد مدلهای بررسی شده، مقدار طرح آزمایش مذکور با طرح آزمایشی و کسر "یک دوم" از مقدار اصلی و با در نظر گرفتن یک نقطه مرکزی در هر بلوک، جایگزین گردید و بدین ترتیب 17 طرح آزمایش به صورت جدول(7) قابل تعریف هستند.
جدول(7): طراحی مدلهای نمونه آزمایشی بر ای حل و اعتبارسنجی
مدلهای سهگانه اشاره شده در مقاله، ابتدا به زبان نرمافزار لینگو[17]نوشته شده، و با توجه به اینکه مقدار تابع هدف مقعر است (اثبات تقعر به کمک ماتریس هشین بررسی شده است)، با استفاده از دستور "باگزدایی[18]"، موجه بودن فضای جواب نیز بررسی و تأیید شد. سپس و با فعال نمودن گزینه جواب بهینه سراسری[19]و محلی[20]، نرمافزار برای 17 بار (بر اساس تغییرات هر طرح آزمایش)، مدلهای اصلی با در نظر گرفتن سایر محدودیتها حل شده است. نتایج حل مدلهای رهبری سهگانه به قرار جدول (8) است. با اجرای سه آزمون مقایسات زوجی، مشخص گردید که در حالت پیشروی خردهفروشان سود کلی بالاتر بوده و تولیدکنندگان و تأمینکنندگان در ردههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. بهعبارتی، با تغییر حرکتکننده پیشرو (رهبر) از انتهای زنجیره تأمین به سمت تأمینکنندگان، سود کلی زنجیره تأمین در صورت برقراری شرایط بازی استکلبرگ، کاهش یافته است.
6 - جمع بندی و پیشنهادها در تحقیق حاضر سعی شده است با استفاده از رویکرد نظریه بازیهای غیرهمکارانه و علیالخصوص بازی استکلبرگ در مورد رهبری زنجیره تأمین در حالت غیرهمکارانه مدل ارائه گردد. در تحقیق حاضر زنجیره تأمین مورد بررسی دارای سه سطح شامل خردهفروشان، تولیدکنندگان و تأمین کنندگان بود، که به منظور دستیابی به مدلی جامع در زمینه ایجاد همکاری در زنجیره تأمین، افزایش سطوح زنجیره تأمین در پژوهشهای آتی پیشنهاد میگردد. در ضمن، رابطه بین تولیدکنندگان و خردهفروشان از نوع یک به یک بود و هر تولیدکننده محصول خود را تنها به یک خردهفروش ارائه مینمود که این موضوع نیز میتواند در پژوهشهای آتی بدون در نظر گرفتن تعامل یک به یک بررسی مجدد شود.
جدول(8): نتایج حل مدلهای رهبری زنجیره تأمین فرضی
در حوزه نوع همکاری مورد نظر در تحقیق حاضر، محور ایجاد همکاری بر اساس رفتار عقلایی بازیکنان و همچنین، با در نظر گرفتن تعادل و اصل بهترین پاسخ نش بود. شایان ذکر است که بسیاری از مدلهای ایجاد همکاری، همچون: مشارکت در سود، تسهیم درآمد، قرارداد بازپسگیری، قراردادهای ائتلافی، قراردادهای توافقی و همچنین، تعاملات مبتنی بر تخفیف قابل استفادهاند. ابزارهای ذکر شده میتوانند در مدلهای آتی در زنجیره تأمین چندسطحی به عنوان روشی به منظور ایجاد همکاری و توافق مورد استفاده محققان قرار گیرند. الگو و راهکار پیشنهادی بهمنظور استفاده ازمدلهای پیشنهادی مبتنی بر نیازمندیهای اطلاعاتی، زیرساختهای موجود، وضعیت بازار، وضعیت زنجیرههای تأمین و همچنین، نحوه حرکت و تصمیمگیری سطوح مختلف است. چارچوب مذکور در سطح کلان در شکل (1) قابل مشاهده است. در ضمن، باید به این نکته اشاره نمود که مدلهای اشاره شده در تحقیق حاضر مبتنی بر حاکم بودن فرض تسهیم اطلاعات، مشارکت کامل تمامی سطوح زنجیره تأمین در تعامل اطلاعاتی و همچنین، شرایط دستیابی به اطلاعات کامل است. این شرایط در دنیای
واقعی معمولا روی نخواهد داد و بهتر است از بازیهای ناقص، ناتمام و ناکامل همچون بازی علامتدهی یا بازیهایی با تعادل "بیزین نش" استفاده شود. در ضمن، مدلهای طراحی شده در مقاله حاضر مبتنی بر یک بازه زمانی و به عبارتی بازیهای غیرتکراری هستند؛ در صورتیکه در عمل تعامل بین سطوح مختلف زنجیره تأمین در گذر زمان رواج داشته و استفاده از بازیهای تکراری میتواند در تحقیقات آتی استفاده شود و توسعه یابد.
[1]- Mentzer [2]- Jespersen & larsen [3]- Gumus & Guneri [4]- Stadtler & Kilger [5]- Rasmusen & Blackwell [6]- Nash, Bargaining Problem [7]- Nash, Non Cooperative Games [8]- Nash, Equilibrium Points In N-Person Games [9]- Abad [10]- Lee J. W [11]- Lee, Kim [12]- Kim & Lee [13]- Jung & Cerry [14]-- Esmaeili, Aryanejad, & Zeephongsekul - [15]- Bazaraa, Sherali, & Shetty [16]- Seller – Buyer(SB) [17]- Lingo [18]- Debug [19]- Global Solver [20]- Local
جدول (1): مروری بر تحقیقات مشابه
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Abad, P. (1994). Supplier Pricing And Lot Sizing When Demand Is Price Sensitive. European Journal Of Operation Research , 334-354. Aryanejad, M., Sajjadi, S.J., (1386). Operation Research, Tehran, Science and Technology University Press. Abdoli, G., (1387). Game Theory and Applications, Tehran, Nashr Press. Bahinipati, B. K., Kanda, A., & Deshmukh, S. G. (2009). Revenue Sharing In Semiconductor Industry Supply Chain: Cooperative Game Theoretic Approach. Sadhana, 501-527. Bazaraa, M. S., Sherali, H. D., & Shetty, C. M. (1993). Nonlinear Programming: Theory And Algorithms. John Wiley & Sons. Cachon, G. P., & Lariviere, M. A. (2005a). Supply Chain Coordination With Revenue Sharing Contracts: Strength And Limitations. Management Science , 30-44. Chopra, S., & Meindel, P. (2007). Supply Chain Management (Vol. 3rd edition). New York: Prenticehall. Esmaeili, M., Aryanejad, M., & Zeephongsekul, P. (2008). A Game Theory Approach In Seller - Buyer Supply Chain. European Journal Of Operation Research . Feng, J. S., Jia, L. M., & Jiao, H. L. (2007). The Three Stage Supply Chain Coordination By Revenue Sharing Contracts. IEEE International Conference On Grey Systems And Intelligent Services, (pp. 1216-1221). Nanjing. Feng, S. X. (2008). Coordination Of Pricing Decisions In Multiple Product Supply Chains. IEEE , 16-22. Shanghai. Gumus, T. A., & Guneri, F. A. (2007). "Multi-echelon inventory management in supply chains with uncertain demand and lead times: literature review from an operational research perspective". Proceedings- Institution Of Mechanical Engineers Part B:Journal Of Engineering Manufacture, 221 , 1553-1570. Jaber, M. Y., Osman, I. H., & Guiffrida, A. L. (2006). Coordinating A Three Level Supply Chain With Price Discounts, Price Dependent Demand, And Profit Sharing. International Journal Of Integrated Supply Chain , 28-49. Jaafarnejad, A., Amoozad Mahdiraji, H., Mohaghar, A., & Modarresyazdi, M. (2012). Retailers Leadership Mathematical Modeling in Unlimited Three Echelon Supply Chain: Non-Cooperative Game Theory Approach. Archives Des Science, 6(65), 81-90. Jespersen, B. D., & larsen, S. T. (2005). Supply chain management: in theory and practice. Copenhagen: Copenhagen Business School Press. Jiazhen, H., & Qin, L. (2008). Revenue Coordination Contract Based On Stackelberg Game In Upsteam Supply Chain. IEEE, 1-5. Shanghai. Jung, H., & Cerry, M. K. (2005). Optimal Inventory Policies For An Economic Order Quantity Model With Decreasing Cost Functions. European Journal Of Operation Research , 108-126. Jung, H., & Cerry, M. K. (2001). Optimal Inventory Policies Under Decreasing Cost Functions Via Geomettric Programming . European Journal Of Operation Research , 628-642. Kim, D., & Lee, J. W. (1998). Optimal Joint Pricing And Lotsizing With Fixed And Virable Capacity. European Journal Of Operation Research , 212-227. Lee, H. L., Padmanabhan, V., &Seungjin, W.(1997). The Bullwhip Effect In Supply Chains. Sloan Management Review , 93-102. Lee, J. W. (1993). Determining Order Quantity And Selling Price By Geomettric Programming. Decesion Science , 76-87. Lee, J. W., Kim, D., & Cabot, A. V. (1996). Optimal Demand Rate, Lotsizind And Process Reliability Improvement Decisions. IEEE Trasactions , 941-952. Mentzer, J. T. (2001). Supply chain management (Vol. 2nd edition). California: Sage Publication. Nash, J. (1950). Bargaining Problem. Econometrics , 155-162. Nash, J. (1950). Equilibrium Points In N-Person Games. Proceeding Of National Academy Of Science , 48-49. Nash, J. (1951). Non Cooperative Games. Annal Of Mathematics , 286-295. Peng, J. Amoozad Mahdiraji, H., & Govindan, K., Midute, L., (2013). Leadership Selection in an Unlimited Three Echelon Supply Chain. International Journal of Business, Economics and Management, Vol 14, Issue 3, 616-637. Rasmusen, E., & Blackwell, B. (2005). Games And Information; An Introduction To Game Theory (fourth ed.). Indiana: Indiana University Press. Shen, H., & Pang, Z. (2004). Supply Chain Coordination Via Capacity Options With Uncertain Demand And Supply. International Conference On Systems, Man And Cybernetics, 5997-6003. Nanjing. Stadtler, H., & Kilger, C. (2007). Supply chain management and advanced planning: concepts, models, software, and Case Studies (Vol. 4th edition). New York: Springer. Wang, W. Y., Michael, H. S., & Patrick, Y. (2007). SupplyShainManagement: Issues in the New Era of Collaboration and Competition. Pensylvania: Idea Group Publishing. Ying, H. L., Qi, C. Y., & Sheng, J. Z. (2007). Research On The Coordination Mechanism Model Of The Three Level Supply Chain. International Conference On management Science & Engineering, 20- 25. Harbin.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,648 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,080 |