تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,379 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,114,436 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,062,037 |
تأثیر برنامه آموزشی مثبتنگری بر شادکامی و باورهای غیرمنطقی نوجوانان بزهکار | ||
پژوهش نامه روانشناسی مثبت | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 1-14 اصل مقاله (496.7 K) | ||
نویسندگان | ||
معصومه رعیت ابراهیمآبادی1؛ علیاکبر ارجمندنیا* 2؛ غلامعلی افروز3 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانن | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تأثیر برنامه آموزشی مثبتنگری بر شادکامی و باورهای غیر منطقی نوجوانان بزهکار بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به شکل پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه مورد پژوهش به صورت نمونهگیری هدفمند 30 نفر انتخاب و سپس (15 نفردر گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش هشت جلسه نود دقیقهای مثبتنگری را دریافت کردند. همه آزمودنیها با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد آرگایل و پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز ارزیابی شدند. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس بیانگر آن بود که ارایه مداخله آموزش مثبتنگری باعث افزایش معنادار شادکامی و کاهش نمره کل باورهای غیر منطقی شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از روش آموزش مهارت مثبتنگری میتوان به عنوان روشی کارآمد برای کاهش باورهای غیرمنطقی و افزایش شادکامی نوجوانان بزهکار استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه مثبتنگری؛ شادکامی؛ باورهای غیرمنطقی؛ نوجوانان بزهکار | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,033 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,542 |