تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,646 |
تعداد مقالات | 13,380 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,120,398 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,063,790 |
ارزیابی تطبیقی عملکرد خطوط ویژه اتوبوسرانی از نگاه مسافرین، مطالعه موردی محور نمازی- زند شهر شیراز | ||
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی | ||
مقاله 3، دوره 26، شماره 1، خرداد 1394، صفحه 35-52 اصل مقاله (463.87 K) | ||
نویسندگان | ||
علی سلطانی* ؛ علی سلطانی* | ||
استاد دانشگاه | ||
چکیده | ||
سیستم اتوبوسرانی شهری یکی از انواع سیستمهای حمل و نقل جمعی است که با توجه به هزینه نسبتاً پایین آن نسبت به سایر روشهاو نقش آن در جابجایی انبوه مسافرین شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. شبکه اتوبوسرانی شهر شیراز در طول زمان براساس نیازهای مقطعی و تقاضا-محوری شکل گرفته و سعی در سرویسدهی متناسب با رشد کالبدی وجمعیتی شهر داشته، لیکن بنا به دلایل متعدد، سهمی کمتر از 20 درصد جابجاییهای درون شهری را بر عهده دارد. در این راستا، راه اندازی مسیرهای ویژه با هدف اولویت بخشی به حرکتناوگان اتوبوس طی سالهای اخیرصورت گرفته است. انتظار میرود راه اندازی خط ویژه به کاهش متوسط زمان سفر با اتوبوس، کاهش زمان انتظار، کاهش حجم تردد خیابانهای مجاور و افزایش میزان پیوستگی مسیر حرکت و ارتقا ایمنی بیانجامد. ارزیابی عملکرد سیستم، در راه اندازی خطوط ویژه طی چند سال اخیر یکی از ملزومات برنامه ریزی بهتر برای ارتقا کیفیت سیستم و بهبود بهره وری آن است. هدف این مقاله، ارزیابی تطبیقی سرویس اتوبوس خط ویژه از نظر عملکرد سیستم و برمبنای نظرات مسافرین است که برای این منظور، محور ویژه نمازی- زندبه عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری این تحقیق مجموعه مسافران استکه با تعداد 84 دستگاه اتوبوس مربوط به پنج خطاتوبوسرانی مرتبط هستند. با تکمیل پرسشنامه از کنشگران نمونه، اطلاعات آن با تحلیل آمار توصیفی، تحلیل همبستگی و آزمون مقایسه (یو من ویتنی) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که اکثر مسافران از مدت زمان انتظار در ایستگاه و زمان انجام سفر در حد بالایی رضایت دارند ونتایج تحلیل قیاسی،بیانگر وجود تفاوت معنادار بین این مؤلفه در خط ویژه نسبت به سایر خطوط است. بر اساس یافتههای تحقیق، پیشنهادات کاربردی برای استفاده سازمانهای متولی ارایه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اتوبوس عمومی؛ خط ویژه؛ ارزیابی؛ تحلیل قیاسی؛ شیراز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 519 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 370 |