
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,720 |
تعداد مقالات | 14,067 |
تعداد مشاهده مقاله | 34,085,210 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,649,040 |
پهنه بندی حساسیت خطروقوع زمین لغزش با استفاده از مدل احتمالاتی وزن واقعه(تئوری بیزین)؛مطالعه موردی:حوضه آبخیز بار نیشابور | ||
جغرافیا و برنامه ریزی محیطی | ||
مقاله 8، دوره 25، شماره 4، اسفند 1393، صفحه 125-144 اصل مقاله (800.55 K) | ||
نویسندگان | ||
شهرام بهرامی؛ ابوالقاسم امیراحمدی؛ محمود حبیب اللهیان* ؛ مجید ابراهیمی | ||
دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده | ||
مقدمه یکی از وظایف مهم دانش ژئومورفولوژی کاربردی، بررسی موقعیّت و ارزش محیطهای انسانی خطرپذیر و آسیبپذیر در برابر انواع مخاطرات ژئومورفیک است. رخدادهای طبیعی فرآیندهای پیچیدهای هستند که بر تمامی بخشهای کره زمین تأثیر میگذارند. در ایران در مورد خسارات ناشی از حرکات تودهای مطالعاتی صورت گرفته که طبق گزارش، خسارت مربوط به 4900 زمینلغزش از بانک اطلاعاتی تا پایان شهریور ماه 1386، معادل 126893 میلیارد ریال برآورد گردید. در دهههای اخیر افزایش زیادی در تمایل به استفاده ازمدلهای گرافیکی، از جمله شبکههای بیزین در مدلسازی منابع طبیعی و به ویژه خطر وقوع زمینلغزش شده است. هدف از این پژوهش پهنهبندی حساسیت زمینلغزش با استفاده از مدل احتمالاتی وزن واقعه در حوضه آبخیز بار نیشابور است. تحقیق حاضر در صدد شناسایی و تعیین مناطق حساس به زمینلغزش با استفاده از روش مذکور است تا با شناسایی این مناطق اقدامات اجرایی برای کنترل در منطقه، سمت و سویی منطقی بیابد و از اتلاف انرژی و سرمایه جلوگیری شود. مواد و روشها جهت تهیّه نقشه خطر زمینلغزش ابتدا با استفاده از نقاط لغزشی بانک اطلاعات زمینلغزش کشور، 32 زمینلغزش و پهنه لغزشی تشخیص داده شد و نقشه پراکنش زمینلغزشهای منطقه مورد مطالعه تهیّه گردید. مرحله بعدی شامل تهیّه پایگاه اطلاعاتی از عوامل مؤثر در زمینلغزش میباشد. سپس برای انجام تحقیق با استفاده از دادههای فوق و بر اساس مدل احتمالاتی وزن واقعه(بیزین)، پهنههای حساس به زمینلغزش حوضه آبخیز بار مشخص گردید. شبکههای بیزین به نام شبکههای تصمیم، شبکههای تصادفی و نمودارهای تأثیر نیز شناخته میشوند. حوضه آبخیز بار با فاصله 40 کیلومتری در شمال غرب شهرستان نیشابور و 18 کیلومتری شمال شهرستان فیروزه و از نظر موقعیّت ریاضی بین 32 27 ˚36 تا 10 33 ˚36 عرض شمالی و 44 40 ˚58 تا 44 46 ˚58 طول شرقی در دامنههای جنوبی ارتفاعات بینالود واقع شده است. بحث در روش احتمالاتی وزن واقعه برای وزندهی به لایههای مختلف اطلاعاتی، از نقشه پراکنش زمینلغزشهای منطقه استفاده شد. بعد از تهیّه نقشههای وزنی بر اساس روابط مدل، نقشه حساسیت خطر وقوع زمینلغزش تهیّه گردید و بر اساس شکستگیهای طبیعی به چهار کلاس (خطر کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد) طبقهبندی شد. لذا نمیتوان جهت ارزیابی نقشههای مورد نظر و تعیین دقت آنها، از نقشه پراکنش زمینلغزشهای منطقه مورد مطالعه استفاده کرد. جهت حل این مشکل 70 درصد از نقاط لغزشی برای مدلسازی و 30 درصد باقیمانده برای ارزیابی مدل مذکور مورد استفاده قرار گرفت. سپس با استفاده از منحنی راک(ROC) صحت نقشههای تهیّه شده مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت نقشهای که دارای بیشترین دقّت بود به عنوان نقشه نهایی حساسیت خطر زمینلغزش برای منطقه مورد مطالعه پیشنهاد شد. نتیجهگیری نتایج بهدست آمده از ارتباط هر یک از عوامل مؤثر بر وقوع لغزش و نقشه تهیّه شده با استفاده از تئوری احتمالاتی بیزین نشان میدهد که بیشتر لغزشهای منطقه در کلاس شیب 15-5 درجه، جهت جنوب و جنوب شرقی، شکل شیب محدب، طبقات ارتفاعی 1700-1580 متر، کاربریهای مرتع و اراضی آبی و باغی، فاصله 300-0 و 600-300 متری از گسل، لیتولوژی سازند دلیچای(Dlichai Formation)، شاخص رطوبت30-20 و شاخص توان آبراهه 60-45 به ترتیب بیشترین وزن ها را به خود اختصاص داده بنابراین بیشترین حساسیت را به لغزش در منطقه مورد مطالعه دارند. ارزیابی مدل با استفاده از منحنی راک صورت پذیرفت و دقت مدل احتمالاتی تهیّه شده در منطقه، 51/76 درصد (خیلی خوب) برآورد گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که مهمترین عوامل مؤثر در ناپایداری شیبهای منطقه عامل لیتولوژی و فاصله از گسل و شاخص رطوبت میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
زمینلغزش؛ مدل احتمالاتی وزن واقعه(تئوری بیزین)؛ منحنی راک(ROC)؛ حوضه آبخیز بار نیشابور | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 694 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 633 |