
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,972 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,589,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,318,933 |
تجارب مدیریت احساسات در نظام مراقبتهای پزشکی (مطالعه موردی شهر تورنتو) | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 2، دوره 23، شماره 4، بهمن 1391، صفحه 25-52 اصل مقاله (494.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مسعود کیانپور* | ||
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این مقاله حاصل یک پژوهش بین شاخهای در حوزههای جامعه شناسی احساسات و جامعه شناسی پزشکی است که مفهوم «مدیریت احساسات» را در گروه ناشناختهای از پرسنل پزشکی- روحانیهای شاغل در بیمارستان [1] با رویکردی کیفی بررسی میکند. در نظام مراقبتهای پزشکی آمریکای شمالی نقش روحانی مقیم به عنوان یکی از اعضای تیم پزشکی نهادینه شده که به ارائه مراقبتهای معنوی- مذهبی برای افراد متقاضی می پردازد. در این مطالعه کیفی که از نوع توصیفی با تأکید بر تحلیل پدیده شناختی است، با استفاده از رویکردهای کنش متقابل نمادین، پدیده شناسی و روش شناسی مردمی، 21 نفر از روحانیهای شاغل در بیمارستانهای مختلف شهر تورنتو مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختارمند قرار گرفتند تا درباره تجارب احساسی خود و چگونگی تعامل با مراجعان خود صحبت کنند. نمونه شامل روحانیونی از مذاهب مسیحیت، اسلام، یهودیت، بوداییسم و بت پرستی مدرن است. محقق با مراجعه مستقیم به بیمارستانهای مذکور، خواهان مشارکت داوطلبانه روحانیها در مطالعه شد. بررسی به طور خاص روی تشریح فرایند کنش متقابل بین روحانیها و مراجعان آنها متمرکز است و نشان میدهد روحانیها چگونه به ارائه حمایت احساسی و ایجاد نوعی معنویت مبتنی بر متن در مراجعان خود میپردازند. روحانیها نه تنها باید عمیقاً با احساسات مردم درگیر شوند، بلکه باید در یک فرایند تبادل احساسات، کنش متقابل را به عنوان دستاوردی درجریان تثبیت نمایند. علاوه بر این، نتایج مطالعه شامل دامنهای از مداخلات استراتژیک است که میتوان آنها را در قالب تکنیکهای « مدیریت احساسات بین شخصی » معرفی نمود و در توصیف فرایند کنش متقابل بین روحانیها و مراجعان مورد تأکید قرار داد. [1] hospital chaplain | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت احساسات؛ روحانیت مقیم؛ معنویت | ||
اصل مقاله | ||
پینوشتها [1] برای معرفی اجمالی جامعهشناسی احساسات نک: ربانی خوراسگانی، علی و کیانپور، مسعود. (1388). «جامعهشناسی احساسات»، جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره پیاپی(34)، ش 2، صص 35-64. [2] تا جایی که نویسنده اطلاع دارد، اخیراً در برخی از مراکز درمانی شهرهای بزرگ کشور تلاشهایی برای نهادینه کردن جایگاه روحانیت و حضور آنها در بیمارستان صورت گرفته است. از قرار معلوم، این طرح نخستین بار در بیمارستانهای اصفهان و در قالب دفاتر «نسیم مهر» عملیاتی شد. [3] ناهمخوانی احساسی با انحراف احساسی تفاوت دارد، در این معنا که اولی به اجرای استراتژیهای مدیریت احساسات میانجامد تا احساس نمود یافته با قواعد احساسی موقعیت هماهنگ شود، اما دومی وقتی رخ میدهد که فرد داوطلبانه درگیر مدیریت احساسات نمیشود و احساساتی را تجربه میکند و نمایش میدهد که با قواعد احساسی موقعیت تطابق ندارند. همچنین، نوع دیگری از انحراف احساسی وقتی رخ میدهد که فرد مدیریت احساسات را با شکست انجام دهد. قصور در اجرای موفق مدیریت احساسات، انحراف احساسی شغلی نام دارد (کپ، 1998). [4] اخیراً در بیمارستان سید الشهدای اصفهان که مختص پذیرش بیماران سرطانی است، درمانگاهی برای ارائه مراقبتهای تسکینی فعال شده، اما در سطح جامعه و نظام پزشکی کشور، هنوز طب تسکینی و چگونگی ارائه مراقبتهای انتهای زندگی[1] به خوبی معرفی نشدهاند. [5] به طور میانگین بخش مراقبتهای معنوی در هر یک از بیمارستانهای مورد مطالعه بین 2 تا 5 نفر روحانی شاغل داشت که برخی از آنها پاره وقت کار میکردند. محقق در مجموع به 18 بیمارستان مراجعه نمود. | ||
مراجع | ||
Bolton, S. (2000) “Who Cares? Offering Emotion Work as a ‘Gift’ in the Nursing Labour Process.” Journal of Advanced Nursing, 32: 580-6. Bolton, S.C., Boyd, C. (2003) “Trolley Dolly or Skilled Emotion Manager? Moving on from Hochschild’s Managed Heart.” Work, Employment and Society, 17(2): 289-308. Cadge, W. (2009) “Religion, Spirituality, and Health: An Institutional Approach. In Clarke, P., B. (Ed.) (2009) The Oxford Handbook of the Sociology of Religion, Oxford: Oxford University Press: 836-856. Cadge, W., et al. (2008) “Hospital Chaplaincy in the United States: A National Overview.” Southern Medical Journal, 101(6):626-630. Cicourel, A. (1973) Cognitive Sociology: Language and Meaning in Social Interaction. Penguin Books Ltd. Middlesex: UK. Collins, R. (1981), “On the Micro Foundations of Macrosociology.” American Journal of Sociology, 86 (5): 984-1014. Copp, M. (1998), “When Emotion Work is Doomed to Fail: Ideological and Structural Constraints on Emotion Management.” Symbolic Interaction, 21 (3): 299-328. DeCoster, V. A. (1997) “Physician Treatment of Patient Emotions: An Application of the Sociology of Emotion.” In Erickson R. J., andCuthbertson-Johnson, B. (Eds.) Social Perspectives on Emotion (Vol. 4), NY: JAI Press. 151–78. Denzin, N. (1984) On Understanding Emotion, San Francisco: Jossey-Bass. Denzin, N. (1985) “Emotion as Lived Experience,” Symbolic Interaction, 8 (2): 223–240. Denzin, N. and Lincoln Y. (Eds.) (2000) The Handbook of Qualitative Research. Second Edition. Newbury Park, CA, Sage. Dey, I. (1993) Qualitative Data Analysis: A User Friendly Guide for Social Scientists. NY: Routledge. DiLalla, L. F., et al. (2004) “Empathy, Acceptance of Spirituality, and Wellness in Medicine: A Cross-Sectional Study.” Teaching and Learning in Medicine, 16: 165–70. Douglas, J. D., (1985) Creative Interviewing, Beverly Hills, CA: Sage. Eder, D. and Parker, S. (1987) “The Cultural Production and Reproduction of Gender: The Effect of Extracurricular Activities on Peer Group Culture.” Sociology of Education, 60(3): 200-213. Erickson R. J. and Grove J. C. (2008) “Emotional Labor and Health Care.” Sociology Compass 2 (2): 704-733. Francis E., L. (2006) “Emotions and Health.” In Turner, J. and Stets, J. (Eds.) (2006) Handbook of the Sociology of Emotions. NY: Springer. 591-610. Francis, L, Kathleen M, and Berger, C., (1999). “A Laughing Matter? The Uses of Humor in Medical Interactions.” Motivation and Emotion, 23: 155-174. Glaser, B. and Strauss, A. (1967) The Discovery of Grounded Theory. Chicago: Aldine. Goffman, E. (1959) The Presentation of Self in Everyday Life. NY: DoubledayAnchor. Goffman, E. (1961) Encounters: Two Studies in the Sociology of Interaction. Indianapolis: Bobbs-Merrill. Gordon, S., L. (1981) “The Sociology of Sentiments and Emotions.” In Rosenberg M. and Turner R., H (1981) (Eds.) Social Psychology: Sociological Perspectives. New York. Basic Books. 261-278. Halpern, J. (2001) From Detached Concern to Empathy: Humanizing Medical Practice. Oxford, NY: Oxford University Press Hochschild, A. (1979) “Emotion Work, Feeling Rules and Social Structure.” American Journal of Sociology, 85 (3): 551-75. Hochschild, A. (1983) The Managed Heart: Commercialization of Human Feelings. Berkeley: University of California Press. Homans, C, G. (1961) Social Behavior: Its Elementary Forms. NY: Harcourt, Brace and World. James, V. and Gabe, J. (2003) Health and the Sociology of Emotions, Oxford: Blackwell. Kenney, J. S. (2010) Canadian Victims of Crime: Critical Insights. Toronto. Canadian Scholars’ Press. Lincoln, Y. S. and Guba, E. G. (1985) Naturalistic Inquiry, Beverly Hills, CA: Sage Publications. Lively, K. J. (2006) “Emotions in the Workplace.” In Turner, J. and Stets, J. (Eds.) (2006) Handbook of the Sociology of Emotions. NY: Springer. 569-590. Lively, K. J. (2000) “Reciprocal Emotion Management: Working together to Maintain Stratification in Private Law Firms.” Work and Occupations, 21: 32–63. Lofland, J. and Lofland, L. (1995) Analysing Social Settings: A Guide to Qualitative Observation and Analysis. Belmont, CA: Wadsworth. Maxwell, J. A. (1996) Qualitative Research Design: An Interactive Approach. Applied Social Research Methods Series, Vol. 41. Thousand Oaks, CA: Sage. Mears A., and Finlay, W. (2005) “Not Just a Paper Doll: How Models Manage Bodily Capital and Why They Perform Emotional Labor.” Journal of Contemporary Ethnography, 34(3): 317-343. Miles, M. B. and Huberman, M. A. (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Thousand Oaks: Sage. Patton, M. (2001) Qualitative Research & Evaluation Methods. Thousand Oaks, CA: Sage. Peterson, G. (2006) “Cultural Theory and Emotions.” In Turner, J. and Stets, J. (Eds.) (2006) Handbook of the Sociology of Emotions. NY: Springer.114-134. Rafaeli, A. and. Sutton, R. (1987) “Expression of Emotion as Part of the Work Role.” Academy of Management Review, 12: 23–37. Rubin, H J. and RubinI., S. (2005) Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks, CA: Sage. Sandelowski, M. (2000) “Focus on Research Methods: Whatever Happened toQualitative Description?” Research in Nursing & Health, 23:334-340. Schweingruber D., and Berns N. (2005) “Shaping the Selves of Young Salespeople through Emotion Management.” Journal of Contemporary Ethnography, 34 (6): 679-706. Seery, B. L. (1997) Four Types of Mothering Emotion Work: Distress Management, Ego Work, Relationship Management, and Pleasure/Enjoyment Work. Dissertation Abstracts International, The Humanities and Social Sciences, 57(8): 3699. Snyder, E. E. and Aamons (1993) “Baseball’s Emotion Work: Getting Psyched to Play.” Qualitative Sociology, 16(2): 111-132. Stokes, A. (1985) Ministry After Freud, NY: The Pilgrim Press. Strauss, A. and Corbin, J. (1990) Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques, Newbury Park, CA: Sage. Thoits, A. P. (1990) “Emotional Deviance: Research Agendas,” In Kemper, T (Ed.) (1990) Research Agenda in the Sociology of Emotions. Albany, NY: SUNY Press. 180-206. Thoits, A. P. (1996) “Managing the Emotions of Others.” Symbolic Interaction. 19 (2): 85–109. Turner, J and Stets, J. (2006) Handbook of the Sociology of Emotions, NY: Springer. Weiss, R. S., (1994) Learning from Strangers: The Art and Method of Qualitative Interview Studies. NY: The Free Press. Wharton, A., S. (2009) “The Sociology of Emotional Labor.” Annual Review of Sociology, 35: 147-65. Wright, M. C. (2000) “Chaplaincy in Hospice and Hospital: Findings from a Survey in England and Wales.” Palliative Medicine, 15: 229-242.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 776 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |