تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,579 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,263,275 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,312,790 |
بررسی نقش آموزشگاههای آزاد سازمان آموزش فنی و حرفه ای شهرستان رشت بر توسعه | ||
جامعه شناسی کاربردی | ||
مقاله 9، دوره 20، شماره 3، مهر 1388، صفحه 157-176 اصل مقاله (184.39 K) | ||
نویسندگان | ||
نادر افقی؛ عباس صادقی* | ||
گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
چکیدههدف از انجام تحقیق حاضر بررسی نقش آموزشگاههای آزاد شهر رشت در مورد تأثیر این نوع آموزشها بر توسعهتوانائیهای فردی، فرهنگی، مناسبات اجتماعی و اقتصادی بوده است. برای دستیابی به هدف فوق در چهار شاخص کلانتوسعه، فردی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی، ١٢ شاخص خرد به ترتیب و تفکیک زیر مطرح گردید:الف‐ توسعهتوانائیهای فردی (افزایش اعتماد به نفس – افزایش توانایی اتخاذ تصمیمات صحیح – افزایش ابتکار عمل)؛ب – توسعهفرهنگی ( گسترش فرهنگ مطالعه – شناخت بیشتر نسبت به اهداف آموزش، غنی کردن اوقات فراغت )؛ج – توسعهمناسبات اجتماعی (بهبود روابط اجتماعی – کمک به حل منطقی مشکلات فردی و اجتماعی گسترش و مهارت های فردیو اجتماعی )؛د‐ توسعه اقتصادی (تسریع در پیدا کردن شغل – استفاده بیشتر از تسهیلات مربوط به حرفه گسترش مهارتهای درآمدزا). سوالات تحقیق در مورد تفاوت میان مربیان و کارآموزان از نظر متغیرهای نظیر نوع دیدگاه، جنسیت،تحصیلات، گروههای سنی، رشته های آموزشی که بیشترین فراوانی را دارند، با عنایت به تأثیر آموزشهای آزاد بر توسعهمورد توجه قرار گرفت.روش تحقیق از نوع کمی و تکنیک پیمایشی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیهآموزشگاههای آزاد در رشته های مختلف شهر رشت در نیمه دوم سال ٨٠ و نیمه اول سال ٨١ دربرگرفته است.حجم نمونه ١٧٠ نفر از مربیان و ١٧٠ نفر هم از کارآموزان بوده است. ابزار تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته بود کهبرای سنجش پایائی ابزار مذکور از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. میزان ضریب آلفا برای هر چهار شاخصکلان بالای ٨٠ % بوده است که پایایی را کام ً لا مورد تأیید قرار می دهد. جهت تجزیه و تحلیل سؤالات تحقیق از آزمون هایاستفاده شده است. (ANOVA) و آنالیزواریانس (T-Test) آمارییافته های تحقیق در سه گروه جداگانه یعنی الف‐ مربیان، ب‐ کارآموزان، ج‐ مربیان و کارآموزان بدست آمده استدر بخش الف و ب تفاوت معنی داری در میان شاخص های کلان توسعه فردی، اجتماعی و اقتصادی وجود نداشت اما دربعد توسعه فرهنگی تفاوت معنی دار وجود داشت. در بخش ج نیز در میان هر چهار شاخص کلان توسعه تفاوتمعنی داری مشاهده نگردید. به دیگر سخن هر دو گروه مربیان و کارآموزان دارای دیدگاه یکسانی در زمینه تأثیرآموزشگاههای آزاد بر توسعه فراگیر بودند.. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: آموزش؛ توسعه؛ آموزشگاههای آزاد؛ فردی؛ فرهنگی؛ اجتماعی؛ اقتصادی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 810 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 576 |