
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,861,932 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,993,174 |
رواسازی وتعیین پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای کارور، شییر و وینتراب برای دانشجویان (هنجاریابی پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای) | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2، دی 1392، صفحه 41-54 اصل مقاله (224.08 K) | ||
نویسندگان | ||
راضیه جلالی نژاد1؛ فریبا یزدخواستی* 2؛ احمد عابدی3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2استادیار روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر اعتباریابی، رواسازی و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای است. به این منظور نمونهای به حجم 240 نفر (168دختر و 72 پسر) از دانشجویان دانشگاه اصفهان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای بود. برای محاسبه پایایی از روش آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی و ضریب همبستگی پیرسون هر عامل با نمره کل استفاده شد. براساس نتایج تحلیل عاملی، با استفاده از چرخش متعامد (واریماکس) پنج عامل بهدست آمد که به ترتیب: 1) شناختیـ گرایشی، 2) رفتاریـ گرایشی، 3) هیجانیـ گرایشی، 4) شناختی ـ اجتنابی و 5) رفتاریـ اجتنابی نامگذاری شدند. در مجموع، نتایج نشان دهنده پایایی و روایی بالای این پرسشنامه در جامعه دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای؛ استرس؛ تحلیل عاملی؛ پایایی؛ روایی | ||
اصل مقاله | ||
روش یافتهها جدول 2. ضرایب همبستگی بین پنج عامل ترجیح اعمال مقابلهای با نمره کل
جدول 4. ماتریس ساختار پرسشنامه ترجیح اعمال مقابلهای با چرخش متعامد در مرحله دوم
مسأله مدار هیجان مدار اجتنابی بحث و نتیجه | ||
مراجع | ||
اکبرزاده، ب. (1376). گذر از نوجوانی به پیری (روانشناسی رشد و تحول). تهران: دانشگاه الزهرا. بهرامی، ف. (1376). بررسی تأثیر وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی بر نحوه مقابله با بحران نوجوانان سال دوم راهنمایی مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 76 ـ 1375 و رابطه آن با نقش مشاوره. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا. خدایاریفرد، م و پرند، ا. (1386). استرس و روشهای مقابله با آن. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. دادستان، پ؛ حاجیزادگان، م؛ علی پور، ا و عسگری، ع. (1386). اعتبار، رواسازی و تعیین ساختار عاملی مقیاس راهبردهای مقابلهای نوجوانان. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال سوم، شماره11، صص189- 208. دادستان، پ؛ حاجیزادگان، م و عسگری، ع. (1387). گسترش یک مقیاس راهبردهای مقابلهای در دانشجویان: دو فرم موازی. فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال چهارم، شماره15، صص 217-233. رایس، ف. (1387). روانشناسی رشد از تولد تا مرگ. ترجمه مهشید فروغان. تهران: ارجمند. سموعی، ر؛ ابراهیمی، ا؛ موسوی، غ؛ حسنزاده، ا و رفیعی، س. (1372). الگوی مقابله با استرس در معتادین خود معرف: مرکز اعتیاد اصفهان. مجله اندیشه و رفتار، سال ششم، شماره2و3، صص 29-47. غضنفری، ف و قدمپور، ع. (1387). بررسی راهبردهای مقابلهای و سلامت روانی در ساکنین شهر خرم آباد. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دهم، شماره37،صص 47-54. ملازاده، ج؛ منصور، م؛ اژهای، ج و کیامنش، ع. (1381). سبکهای رویاگری و سازگاری زناشویی در فرزاندان شاهد. مجله روانشناسی، سال ششم، شماره 3، صص 255-276. وقری، ع. (1379). بررسی تأثیر رابطه بین خودکار آمدی و سبکهای مقابله با بحران در زوجهای جوان دانشجوی دانشگاههای تهران در سال تحصیلی 79- 1378. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا. Aldwin, C. M. (2000). Stress, Coping and Development: An Intergrative Perspective. London:The Guilford Press. Billings, A. G. and Moos, R. H. (1981). The Role of Coping Responses and Social: Resources in Attenuating the Stress of Life Events, Journal of Behavioral Medicine,4, (2), 139-157. Bjorck, J. P. (1997). Religiousness and Coping: Implications for Clinical Practice, Journal of Psychology and Christianity, 16, (5), 62-67. Carver, C. S. Scheier, M. F. and Weintrub, J. K. (1989). Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach, Journal of Personality and Social Psychology, 56, (3), 267-283. Chaplain, J. E. (2005). Spirituality, Religion, and Health Interest Group, University of Pennsylvania Health System. Endler, N. S. and Parker, D. A. (1990). Multidimensional Assessment of Coping: A Critical Evaluation, Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844 -854. Folkman, S. and Lazarus, R. S. (1988). Coping as a Mediator of Emotion, Journal of Personality and Social Psychology, 54, 466-475. Folkman, S. and Moskowiz, J. T. (2000). Positive Affect and The Other Side of Copin, American Psychologist, 55, (6), 647-654. Frydenberg, E. and Lewis, R. (1993). The Coping Strategies Used by Capable Adolescent, Australian Journal of Guidance and Counseling, 3,(7), 1-9. Gonzales, N. A. Tein, J. Y. Sandler, I. N. and Fridman, R. J. (2001). On The Limits of Coping: Interaction Between Stress and Coping for Inner City Adolescents, Journal of Adolescent Research, 16,(8), 372-395 Gutierrez, F. Peri, J. M. Torres, X. Caseras, X. and Valdes, M. (2007). Three Dimensions of Coping and A look at Their Evolutionary Origin, Journal of Research in Personality, 41, 1032-1053. Lazarus, R. S. (1966). Psychological Stress and the Coping Process. New York: Mcgrawi. Lyne, K. and Roger, D. (2000). A Psychometric Re-assessment of The COPE Questionnaire, Personality and Individual Differences, 29, 321-335. Paloutzian, R. and Parks, C. (2005). Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. New York: The Guilford Press. Pargament, K. I. Magyar, G. and Murray, N. (2007). Introduction To The Special Issue on Spirituality and Psychotherapy, Journal of Clinical Psychology, 63, (11), 903-908. Skinner, E. A. (2003). Coping Across the Lifespan, International Encyclopedia of The Social and Behavioral Sciences. Availableat: Elsevier: Oxford, U. k. Skinner, E. A. and Zimmer-Gembeck, M. J. (2007). The Development of Coping, the Annual Review of Psychology, 58, 119-144. Yeh, Ch. And Inose, M. (2002). Difficulties and Coping Strategies of Chinese, Japanese and Korean immigrant student, Journal of Adolescence,37,(9), 69-82. Zuckerman, M. and Gagne, M. (2003). The COPE Revised: Proposing a 5-Factor Model of Coping Strategies, Journal Of Research in Personality, 37, (14), 169-204. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,294 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,633 |