تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,659 |
تعداد مقالات | 13,576 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,257,511 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,310,659 |
بررسی روائی آزمون ترسیم یک داستان در دو گروه از کودکان پرخاشگر و گوشهگیر | ||
پژوهش های علوم شناختی و رفتاری | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2، دی 1392، صفحه 1-16 اصل مقاله (520.45 K) | ||
نویسندگان | ||
فاطمه چمن دار* 1؛ سیما شهیم2؛ محمد مزیدی3؛ دیبا سیف4 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار روانشناسی مدرسه، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشیار تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی روائی آزمون ترسیم یک داستان است. این بررسی از نوع علیـ مقایسهای بود. نمونه شامل 137 دانشآموز (53 دختر و 84 پسر) پایه چهارم و پنجم مدارس ابتدایی است که در دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر طبقهبندی شدند و با استفاده از آزمون ترسیم داستان سیلور مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تفاوت دو گروه پرخاشگر و گوشهگیر در تصویر خود معنادار (04/0> p) است و در محتوای عاطفی معنادار نیست. گروه پرخاشگر به طور معنادار تصویر خود قویتری را نسبت به گروه گوشهگیر ارائه دادند. پسران پرخاشگر قویترین و پسران گوشهگیر ضعیفترین تصویر خود را بروز دادند (04/0>p). دختران پرخاشگر و گوشهگیر در محتوای عاطفی نمرات بالاتری از پسران داشتند و پسران پرخاشگر ضعیفترین محتوای عاطفی را ارائه دادند (02/0> p). فراوانی طیف مثبت تا منفی محتوای عاطفی در گروه پرخاشگر و گوشهگیر، معنیدار بود و هر دو گروه دارای بیشترین فراوانی محتوای عاطفی در طیف منفی متوسط بودند. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه پرخاشگر معنادار و طیف مثبت و قوی دارای بیشترین فراوانی بود. فراوانی طیف مثبت تا منفی تصویر خود در گروه گوشهگیر نیز معنادار و طیف نامطبوع و منفی دارای بیشترین فراوانی بود. تحلیل محتوای داستانهای گروه پرخاشگر حاکی از ضریب درگیری بالای مؤلفههای پرخاشگری در داستانها با بالاترین فراوانی مؤلفه تصورات قتل و کشتن بود و در گروه گوشهگیر حاکی از ضریب درگیری بالای مؤلفههای گوشهگیری با بالاترین فراوانی مؤلفههای تنهایی و ترس و اضطراب بود. آزمون ترسیم داستان سیلور دارای روایی قابل قبول برای استفاده در گروه کودکان پرخاشگر و گوشهگیر است. | ||
کلیدواژهها | ||
کودکان پرخاشگر؛ کودکان گوشهگیر؛ آزمون ترسیم یک داستان؛ روایی | ||
اصل مقاله | ||
روش تصویر 2. نقاشی و داستان کودکی پرخاشگر یافتهها جدول 2. میانگین نمرات تصویر خود با توجه به جنسیت و نوع گروه جدول 3. تحلیل واریانس دو طرفه برای جنسیت و گروه در تصویر خود N.S
جدول 4. میانگین نمرات محتوای عاطفی با توجه به جنسیت و نوع گروه
جدول 5. تحلیل واریانس دو طرفه برای جنسیت و گروه در محتوای عاطفی 001/0
| ||
مراجع | ||
اسدپور، ک و حسینچاری، م. (1389). بررسی مؤلفههای معنای زندگی از منظر اسلام در کتابهای درسی دین و زندگی دوره متوسطه. مجله مطالعات آموزش و یادگیری. دوره دوم، شماره 1، صص 1-32. شهیم، س. (1385). پرخاشگری آشکار و رابطهای در کودکان دبستانی. پژوهشهای روانشناختی. دوره 9. شماره 1و 2. شهیم، س و رزمجویی، م. (1388). تصویر خود و محتوای عاطفی در ترسیم کودکان پرخاشگر و غیرپرخاشگر. مجموعه مقالات دومین کنگره هنر درمانی. تهران. شهیم، س، یوسفی، ف، و شهائیان، آ. (1386). هنجاریابی و ویژگیهای روانسنجی مقیاس درجهبندی کانرز ـ فرم معلم. مجله علوم تربیتی و روانشناسی. دوره 3، شماره 1و 2. شهیم، س، یوسفی، ف، و قنبری، م. (1386). ویژگیهای روانسنجی چک لیست تجدید نظر شده مشکلات رفتاری کوای و پترسون. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، شماره 4، صص350-358. مزیدی، م. (1385). مقدمه بر روشهای کیفی و تحلیل کیفی دادهها[جزوه]. شیراز: دانشکده علوم تربیتی. نریمانی، م، ملکشاهی، م و محمودی، ن. (1388). بررسی مهارتهای مقابلهای و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر گوشهگیر. پژوهش در حیطه کودکان استثنائی، سال نهم، شماره 1، صص 55-62. Burgess, K. B., Marshall, P. J., Rubin, K. H., & Fox, N. A. (2003). Infant attachment and temperament as predictors of subsequent externalizing problems and cardiac physiology. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 819-831.
Cherney, I. D., Seiwert, C. S., Dickey, T. M. ve Flicchtbeil, J. D. (2006). Children’s drawings: a mirror to their minds. Educational Psychology, 26, 127-142.
Connor, D. E. (2002). Aggression and Antisocial Behavior in Children and Adolescents. Research and Treatment. London: The Guilford Press.
Coplan, R. J., Findlay, L. C., & Nelson, L. J. (2004). Characteristics of preschoolers with lower perceived competence. Journal of Abnormal Child Psychology, 32, 399-408.
Coplan, R. J., & Rubin, K. H. (1998). Exploring and assessing nonsocial play in the preschool: The development and validation of the Preschool Play Behavior Scale.Social Development, 7, 72-91.
Coplan, R. J., Prakash, K., O’Neil, K., & Armer. M. (2004). Do you “want” to play? Distinguishing between conflicted shyness and social disinterest in early childhood. Developmental Psychology, 40, 244-258.
Crick, N. R. , Dodge, K. A. (1996). Social information– processing mechanism in reactive and proactive aggression. Child Development, 67, 993-1002.
Crick, N. R. , Grot peter, J. K. (1995).”Relational aggression, gender, and social - psychological adjustment.” Child Development, 66,710-722.
Daglioglu, H. E., Deniz. V, Kan, A. (2010). A study on the emotional indicators in 5-6 year-old girls and boys human figure drawings. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 1503-1510.
Earwood, C., Fedorko, M., Holzman, E., Montanori, L., & Silver, R. (2004). Screening for aggression using the Draw A Story assessment. Art Therapy Journal of the American Art Therapy Association, 21, 156 -162.
Fotowwat Zadeh, Z., & Mairaj Malik, S. (2009). Expression of aggressive tendencies in the drawings of children and youth who survived the northern pakistan earthquake. Europe’s Journal of Psychology, 2, 64-81.
Gazelle, H., & Ladd, G. W. (2003). Anxious solitude and peer exclusion: A diathesis-stress model of internalizing trajectories in childhood. Child Development, 74, 257 – 278.
Kopytin, A., Svistovskaya, H., and Sventskaya,V., )2005(. Cultural differences and similarities. In R. Silver, (Ed.), Aggression and depression assessed through art, 141-158.
Lan,K. L., Chang Abdullah, M., Roslan, S. (2010). Understanding Media Violence and the Development of Aggressive Behaviour of School Children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7, 522-527.
Marshal, C., Rossman, G. B. (1991) "Designing Qualitative Research". Sage Publications, Inc. USA.
Nelson, L. J., Rubin, K. H., & Fox, N. A. (2005). Social withdrawal, observed peer acceptance, and the development of self-perceptions in children ages 4 to 7 years. Early Childhood Research Quarterly, 20, 185-200.
Ozdemir, S, B. (2009). Turkish Mothers Attributions, Emotions, Strategies, and Goals in Response to Aggressive and Socially with Drawn Behaviors. Doctoral Dissertation, University of Maryland. AAT: 1477246.
Pataki , CS & Carlson, GA. )1995(. Childhood and Adolescent Depression. A review. Harvard Review of psychology Psychiatry,3,140-151.
Raia, K. (2010). An Examination of Social Cognitions in Young Children with Differing Behavioral Characteristics. Doctoral Dissertation. University of Florida. AAT:3385983.
Rubin, K. H., & Coplan, R. J. Bowker, J. C. (2009). Socially Withdrawn in Children. Annual Review of Psychology, 60, 141-171.
Salovey, P. & Sluyter, D. (1997). Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books.
Schachter, L. S. (1999). Developing and testing a computer-assistedscoring method for the Children's Apperception Test. Doctoral Dissertation. University of Pittsburgh.AAT9919333.
Silver, R. (1989). Developing Cognitive and Creative Skills through Art. New York: Albin Press.
Silver, R. (1987). Sex Differences in the Emotional Content of Drawings. Art Therapy, Journal of the Therapy Association, 4, 67-77.
Silver, R. (1996). Sex Differences in the Solitary and Assaultive Fantasies of Delinquent and Nondelinquent Adolescents. Journal of Adolescence, 31, 543-552.
Silver, R. (2005). Aggression and Depression Assessed Through Art. Using Draw-A-Story to Identify Children and Adolescents At Risk. NewYork: Brunner Routledge.
Silver, R. (2009). Identifying children and adolescents with depression: review of the stimulus drawing task and Draw A Story research. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 26. 174-180.
Silver, R. (1977). the Question of imagination, originality, and abstract thinking by deaf children. American Annals of the Deaf .122, 349-354.
Silver, R. (1993). Age and Gender Differences Expressed through Drawing: A Study of Attitudes Toward Self and Others.Artherapy, Journal of the Therapy Association, 10, 159-168.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,571 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,342 |