تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,677 |
تعداد مقالات | 13,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,754,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,551,392 |
موسیقی و احساس از دیدگاه نظریههای تجلی، احساس و تحریک | ||
پژوهش های علوم انسانی نقش جهان (توقف انتشار) | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 1، خرداد 1395، صفحه 39-50 اصل مقاله (193.67 K) | ||
نویسنده | ||
محدثه آهی* | ||
دانشگاه تهران پردیس فارابی | ||
چکیده | ||
فلسفه موسیقی شاخه ای از فلسفه است که با نگاهی عمیق و بنیادین به مسائل و پرسشهای مطرح در هنر موسیقی و تجربه موسیقایی افراد میپردازد. با توجه به این نکته، در این نوشتار، به بررسی چگونگی فرآیند رشد و ظهور احساس در موسیقی با توجه به سه دیدگاه رایج در این موضوع یعنی تجلی، احساس و تحریک پرداختیم. موسیقی یکی از انتزاعیترین و غیرتقلیدیترین هنرها محسوب میشود که قدرت برانگیختن و القای احساسات مختلف در انسان را دارد. آهنگساز، احساس خود را از طریق گامها و نتهای موسیقی به صدا در میآورد تا حس درونی خود را روی صحنه اجرا به همگان اعلام کند بیآنکه از زبان گفتار استفاده کند. شنونده نیز موسیقی را میشنود و با توجه به معنایی که از آن دریافت میکند احساسات درونی خود را در واکنش به موسیقی بروز میدهد و در این واکنش احساسی، مخاطب از احساسات و تجربیات واقعی خود در زندگی نیز تاثیر میپذیرد. به این شکل که به واسطه موسیقی برخی واقعیات زندگی خود را تخیل و تصور کرده و سپس، در تجربه موسیقایی خود واکنش احساسی از خود نشان میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
موسیقی؛ احساس؛ تحریک؛ تجلی؛ تخیل و واکنش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 887 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 560 |