
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,685 |
تعداد مقالات | 13,852 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,856,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,991,347 |
مطالعه مقایسهای ویژگیهای شخصیتی و جمعیتشناختی رانندگان متخلف و غیرمتخلف شهراصفهان (پس از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی 1390) | ||
پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 73-96 اصل مقاله (357.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شجاعی* 1؛ سید حمید آتشپور2 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
2استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیت و ویژگیهای جمعیتشناختی (دموگرافیک) بین رانندگان متخلف و غیرمتخلف در شهر اصفهان به طور علّی – مقایسهای انجام شد. تعداد نمونهها که به طور در دسترس انتخاب شده، متشکل از 300 نفر در دو گروه 150 نفره از رانندگان متخلف و غیرمتخلف بودند که در شهر اصفهان به مدت حداقل سه سال رانندگی کرده بودند. برای سنجش پنج عامل بزرگ شخصیتی از پرسشنامه فرم کوتاه نئو (NEO-FFI) و برای سنجش ویژگیهای شخصیتی از پرسشنامه دموگرافیک (سن، جنس، سالهای تحصیلات رسمی، وضعیت تأهل و سطح اقتصادی، نوع خودرو و سالهای تجربه رانندگی) استفاده شده است. پس از کنترل متغیرهای جمعیتشناختی، برای مقایسه ویژگیهای شخصیتی (پنج فاکتور شخصیت) رانندگان متخلف و قانون مدار از آزمون t مستقل دوگروهی (همراه با آزمون بررسی همسانی واریانسها- لوین) استفاده شده است. در ویژگیهای شخصیتی روان رنجور خویی، برون گرایی و با وجدان بودن تفاوت معنادار آماری بین دو گروه حاصل شد، اما بین گروههای رانندگان متخلف و غیرمتخلف از نظر گشودگی به تجربه و توافقپذیری تفاوت معناداری وجود نداشت. به منظور بررسی تفاوت نسبت افراد غیرمتخلف و متخلف با توجه به نوع خودرو، سطح تحصیلات، سطح اقتصادی، تأهل و جنسیت از آزمون خی دو استفاده شده است برای مقایسه میانگین سنی رانندگان غیر متخلف و متخلف از آزمون tمستقل دوگروهی (همراه با آزمون بررسی همسانی واریانسها- لوین) استفاده شده است. در ویژگیهای جمعیت شناختی نتایج بدین شرح است : بین نوع خودرو و جنسیت در رانندگان متخلف و غیرمتخلف تفاوت وجود نداشت، اما بین میانگین سنی، سطح تحصیلات و سطح اقتصادی وضعیت تأهل رانندگان غیرمتخلف و متخلف تفاوت به دست آمد. | ||
کلیدواژهها | ||
تخلفات رانندگی؛ پنج عامل بزرگ شخصیت؛ ویژگیهای جمعیتشناختی (دموگرافیک) | ||
مراجع | ||
1- احمدی، علی اصغر. (1371). روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.2- احمدی، سیروس. (1389). «بررسی تأثیر عامل خودرو بر تخلف رانندگی». فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال پنجم، ش 17، صص 82-73. 3- اسماعیلی، علی رضا و میکائیلی، ناصر. (1389). «بررسی رابطه بین سطح رفاه اقتصادی و تخلفات رانندگی»، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال پنجم، ش 18، صص 18-1 . 4- افروز، غلامعلی. (1380). «مبانی روانشناختی رفتارهای تهاجمی در رانندگی»، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت ترافیک، تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس مدیریت ترافیک، ص 15-21. 5- باشگاه خبرنگاران. (1390). مرگ و میر حوادث جادهای، آرشیو خبری، قابل دسترسی در http://www.yjc.ir/portal/News D=457459 6- بشارت، محمدعلی. (1386). «بررسی رابطه ابعاد شخصیت و هوش هیجانی»، مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، 2: 80-93. 7- پاکدین امیری، علیرضا و پاکدین امیری، مرتضی. (1390). «شناسایی و رتبهبندی عوامل رفتار فردی مؤثر بر کاهش تخلفات رانندگی با استفاده از الگوریتم تاپسیس»، فصلنامه علمی –پژوهشی راهور، سال 8، ش 9 ، صص79-90. 8- پروین، عزیز. 1387. رابطه سازههای پنج عاملی شخصیت با تعهد سازمانی در معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اسلام اباد غرب، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. 9- پروین، لورنس و جان الیور. (2001)، شخصیت نظریه و پژوهش. ترجمه جوادی و کدیور، تهران: آییژ. 10- حسینی، سید رضا . (1380). «اصلاح فرهنگ ترافیکی با اجتماعی کردن مجدد بزرگسالان»، مجموعه مقالات دومین کنفرانس مدیریت ترافیک، تهران: دبیرخانه دائمی کنفرانس ترافیک، ص 22-61. 11- حق شناس، حسن و غفاری. (1387). بررسی مجموعه آزمونهای عصب – روان شناختی در تشخیص رانندگان اتوبوس بین شهری متخلف و شایسته، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، ش14:(438-428). 12- حق شناس، حسن. (1388). روان شناسی شخصیت، شیراز: دانشگاه علوم پزشکی . 13- حق شناس، حسن؛ حسینی، ماریه؛ جمشیدی، معصومه و عزیزی، حمیدرضا. (1389). رابطه بین ویژگیهای شخصیتی و رفتار رانندگی در شیراز، فصلنامه علمی – ترویجی راهور، سال هفتم، ش نهم. 14- حقایق، سید عباس و عریضی، حمید رضا. (1388). «رابطه تیپهای پرخاشگری بر پایه نظریه کارن هورنای با رفتارهای منفی و مثبت رانندگی و رخداد سوانح»، مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال پانزدهم، ش 1، صص80-85. 15- خرسندی، فهیمه. (1386). رابطه الگوی پنج عاملی شخصیت و راهبرهای یادگیری خود تنظیمی و موفقیت تحصیلی در دانش آموزان دختر وپسر شهر اصفهان در سال 87-1386، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. 16- سلامت نیوز. (1390). حوادث جادهای، قابل دسترسی در : http://www.Salamat news.com 17- شاکری نیا، ایرج .(1388). «رابطه ویژگیهای شخصیتی، سلامت روان و پرخاشگری با عادات رانندگی در رانندگان پر خطر (رانندگی هجومی)»، طلوع بهداشت، دوره 8 (سومین کنفرانس سراسری رفتارهای پر خطر) . 18- شفیعی مقدم، پروین. (1385). بررسی روند حوادث ترافیکی در ایران و جهان و عملکرد هلال احمر بر اساس مدل ماتریس، ماهنامه علمی تخصصی ناجا، 15:37-40 . 19- شیخی، محمد تقی. (1379). «جامعه قانونمند زمینهساز نظم روانی – اجتماعی (تحلیلی از دیدگاه جامعهشناسی )»، مجموعه مقالات همایش نظم و دانش، تهران : معاونت اجتماعی ناجا . 20- شیر محمدی، ح. (1385). مجموعه مقالات همایش ملی ترافیک شهری، اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان: 91-98. 21- عریضی، حمید رضا و حقایق، سید عباس. (1388). «ویژگیهای روان سنجی پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر»، فصلنامه پایش، سال نهم، ش 1، صص21-28. 22- فراهانی، محمدنقی و کثیرلو، یدالله. ( 1385). «مقایسه پنج عامل بزرگ شخصیت رانندگان متخلف و غیرمتخلف در شهر تهران»، فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز . 23- فردوسی، طیبه؛ صرامی، غلامرضا و رستمی، علیرضا. (1389). «مطالعه مقایسهای عوامل روانشناختی مؤثر در تصادفات رانندگی بر حسب جنسیت راننده»، فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان )، دوره 8، ش 4، صص 157-141. 24- فردوسی، طیبه و احمدی، علی اصغر. (1390). « بررسی مقایسهای شخصیت رانندگان تصادفی و غیرتصادفی»، مطالعات روانشناختی، دوره 7، ش2، صص85-103 . 25- فریبرز، فرزین. (1379). «مدل سازی تخلفات رانندگی به کمک دوربینهای نظارت تلویزیونی»، تازههای ترافیک، شماره بهار، صص5- 22 . 26- محمدی، ز. (1387). پنج عامل بزرگ شخصیت و سبک رهبری با بهره وری خدمات آموزشی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان. 27- مردی، صفر. (1385). «بررسی رابطه بین تحصیلات و آشنایی با قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی»، فصلنامه دانش انتظامی، سال هشتم، شماره چهارم، صص 43-56 . 28- نوابی، ندا و مهران فرد، ناصر. (1385). «ریشههای روان شناختی حوادث»، ماهنامه علمی تخصصی ناجا، 14 : 19-21. 29- واعظی نژاد، ح. (1379). « نقش آموزشهای همگانی در ایجاد امنیت فردی و خانوادگی (خود کنترل )»، مجموعه مقالات همایش نظم و دانش، تهران : معاونت اجتماعی ناجا. 30- هاشمیان، کیانوش؛ صابری و هایده، بهادری. (1389). مقایسه ویژگیهای شخصیتی رانندگان پرخطر وعادی (مورد مطالعه : شهر تهران )، فصلنامه مطالعات مدیریت ترافیک، سال پنجم، ش 18، صص71-83. 31- یعقوبی، حمید. (1380). «نقش فاکتورهای انسانی در تصادفات ماشین در ایران»، فصلنامه اندیشه ورفتار، 6 : 60 -67. 32- Arnett, J.J. Offer, D., & Fine, M.A. (1997). Reckless driving in adolescence: state and trait factors. Accident Analysis & Prevention , N.29, pp:57-63. 33- Benfield, J .A., Szlemko, W.J., Bell. (2007). Driver personality & anthropomophic attributionof vehicle personality relate to reported aggressive driving tendencies. Personality & Indidual Differences, N. 42, pp: 247-258. 34- Bone, S.A., Mowen, J. (2006). Identifying traits of aggressive & distracted drivers:A hierarchi cal trait model approach. Journal of Consumer Behavior, N.5 , pp:454-464. 35- Booth-Kewley S., Vickers, R.R. (1994). Association between major domains of personality & health behavior. Journal of Personality and Individual Difference ,N. 41,pp: 403-415. 36- Carlson, K. Cooper, R.E. (1974). A preliminary investigation of isk behavior in the real world. Personality and Social Psychology Bulletin , 1, 7-9. 37- Cellar, D.F., Nelson Z.C. & York, C.M. (2000). The five factormodel & driving behavior.Personality & involvement in vehicular accidents, Psychological Rep, N. 86 , pp:454-456. 38- Chliaoutkis, J.E., Darvin, Demakakos, P. (1999). The impact of young driver’s life style on their road traffic accident risk in the greater Athens area. Accident Analysis & Prevention, N. 33(771-780). 39- Court, B.A.B.,Talley, A., Benjamin A.J., (2006). Personality & aggressive behavior under provoking & neural conditions :A meta –analytic review. Psychological Bulletin. 132, 751-777. 40- Deffenabacher, J.l., Richards T., Filetti L.B., Lynch, R.S. (2005). Angry drivers: A test of stste –trait theory.Violence & Victims ,N. 20,pp:455-469. 41- Dewar, R. Paul,O. (2007). Human Factors in Traffic Safety Second Edition . Lawyer & Judge Publi shing Company . 42- Durkheim , E .(1964). The division of labor in society . New York :Free Press. 43- Elander, J. West, R. French, D. (1993). Behavioral correlates of individual differences in road traffic crash risk: An exanination of methods & finding. Psychological Bulletin, N. 113, pp:279-294. 44- Evance, L. (2004). Traffic safety: science serving society. Bloom field Hills : Michigan. 45- Glendon , A.I. & Sutton, D. C.(2005). Observing motorway driving violations. In Contemtemporary Issues In Road User Behavior And Traffic Safety , D.A . Hennessey &D.L.Wie snthal (Eds.),pp.81-100(New York : Nova Science ). 46- Glendon, A.I. (2007). Driving violations observed , an Australin study. Ergonomics. Vol 50 , N.8, pp1159-1182. 47- Inversen, H., Rundmo, T. (2002). Personality. risky driving & accident involvement among Norwegian drivers. Personality & Individual Differences. N.33, pp: 413-428. 48- Jaeger, L. & Lassaree, S. (2000). The tag – 7 model for France. In Gaudry , M & Lassare S. Structural road accident models. Oxford: Pergamon. 49- Jonah, B.A. (1997). Sensation seeking &risky driving. A review and synthesis of the literature. Accident analysis & prevention, 29,651-665. 50- Lajunen, T. (1997). Personality factors , driving style & traffic safety. Helsinki: Department of Psychology , Traffic Research Unht , University of Helsinki , Finland. 51- Lajunen, T. Parker, D. & Summala, H. (2004). The Manchester driver behavior questionair:a cross cultural study . Accident Analysis & Prevention , N:36, PP:231-238. 52- Leva, D., Hershkovitz , E., & Yechiam, E. (2007). Decision making & personality in traffic offender: Four study of Israeli drivers. A technion -Israeli institue of technology 53- Lewin, K. (1982). Driver training: A perceptual –motor skill approach. Ergonomic. N. 25, pp: 917 -929. 54- Miles, D.E. & Johnson, G. L. (2003). Agressiv driving behaviors:Are there psychological attitudinal predicators? Transportation Research. Part F:Traffic Psycho. Behav. N.6, pp:147-161. 55- Musher ,S.(1992).Trouble with triad, far eastern economic review. 56- Nettler , G.(1984). Explaining Crime . New York : Mc Graw – Hill. 57- Owsley, C., Mc. Gwin, Mc. & Neal S.F. (2003). Impact of impulsiveness, venturesome, and empathy on driving older adults. Journal of Safety Research . N. 34 , pp:333-359. 58- Özkan, T. (2006). The regional differences between countries in traffic safety: A Cross- Cultural Study &Turkish case. University of Helsinki Helsing. 59- Ozkan, T. Lajunen, T. Chliaoutkis, J. Parker, D. & Summala, H. (2006). Cross-cultural differences in driving behaviors: A comparison of six countries. Transportation Research Part. No. 9 ,pp:227-242. 60- Parker, D., Mc Donald, L., Rabbit, P. et al. (2000). Elderly drivers & their accidents: the aging driver questionaire. Accident & Prevention. N. 32, pp: 751-759. 61- Parker, D., Stardling, S.G. (2001). Influenceing driver attitudes & behaviors. DETR, Road Safety Report , N. 17 , available at www. dtlr.gov. uk. 62- Renner, W. Anderle, F.G. (2000). Venturesomeness & extraversion as corralates of juvenile drivers traffic violations. Personality & individual difference, N.32 ,pp: 673-678. 63- Rimmo, P.A. (2002). Aberrant driving behavior: Homogeneety of a four –factor dtrueture in samples differing in age & gender. Ergonomics. N:45, PP:569-582. 64- Rumar, K. (1985). The role of perceptual & cognitive filters in observed behavior. Human behavior & traffic safety. pp:151-165. 65- Schwebel, D.C., Severson, J., Ball, K.K., & Rizzo, M. (2006). Individual difference factors in risky driving: The roles of anger, conscientiousness & sensation-seeking. Accident Analysis & Prevention, pp: 801-810. 66- Shiner, D. (2007). Trffic safety and human behavior. First Edition . Elsewier . 67- Stough, C. Donaldson, C. Scarlate, B. & Ciorciari, J. (1997). In defence of traits. Hand book of personality psychology. PP:97-115.Academic Press 68- Stanojevic, P. Stanojevic, D. Jovanovic, D. & Lipovac, K. (2011). The effect of personality traits on driving – related anger &aggressive behavior in traffic among Serbian drivers. Transportation Research Part F. N.14, pp:43-53. 69- Vollarath, M. T. (2002). Who takes health risk ? A probe in to eight personality types. Personality & individual differences. N. 32 , PP:1147-1185. 70- Whiteside, S.P. Lynam, R. (2001). The five factor model & impulsivity: using a structural model of personality to understand impulsivity. Personality & individual differences N.30, pp:669-689. 71- White, R.P. Dahlen, E.R. (2001).The role of personality & emotional factors in the prediction of crash-related conditions. aggressive driving & risky driving behavior. In paper presented at the Missippi psychological association convention, Gulport,MS. 72- Winter, J. CF de, & Dodou, D. (2010). The driver behavior questionnair as predictor of accidents: A Meta Analysis. Journal of safety research. 73- World Health organization .(2004).World report on road traffic injury prevention :summary /edited by Margie Peden and et al , Genova. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 552 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 335 |