
تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,706 |
تعداد مقالات | 13,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 33,604,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,326,664 |
افتتاح کانال سوئز و بازگشت کشتیرانی از اقیانوسها به دریاهای میان قارهای | ||
پژوهش های تاریخی | ||
مقاله 7، دوره 8، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 89-100 اصل مقاله (626.86 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22108/jhr.2016.16688 | ||
نویسنده | ||
مریم شیپری* | ||
دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
چکیده | ||
افتتاح کانال سوئز ارتباطات دریایی را متحول کرد. این کانال که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل کرد، از لحاظ گوناگونی، تغییرات عظیمی را موجب شد. کانال سوئز راه ارتباط دریایی آسیا و اروپا را بسیار کوتاه کرده و دسترسی کشورهای اروپایی به مستعمراتشان در آسیا را آسانتر کرد. کانال سوئز به علت موقعیت خاص جغرافیایی، زمینه لازم را نیز برای توسعه کشتیهای بخار، در مقابل کشتیهای بادبانی، فراهم کرد. حقیقت آن است که در سال 1869 م/1286 ق و بعد از افتتاح این آبراه، تجارت میان آسیا و اروپا بعد از چهار قرن کشتیرانی در اقیانوسها، به دریاهای میان آسیا و اروپا بازگشت. اهمیت یافتن دوباره دریای مدیترانه و دریای سرخ و دریای سیاه، یعنی دریاهای میان قارهای، تحولات مهم سیاسی و اقتصادی برای منطقه و جهان همراه آورد. به طور خاص، افتتاح کانال سوئز رقابت میان کشورهای جهان در خلیج فارس را گسترش داد. این بررسی به مراحل حفر کانال سوئز و بازتابهای افتتاح آن در تحولات دریانوردی میان کشورهای جهان، به ویژه در منطقه خلیج فارس، تا آغاز جنگ نخست جهانی پرداخته است. تحقیقات نشان میدهد که افتتاح این کانال، پیدا شدن رقبایی برای انگلستان، آن هم در دوره تفوق جهانی این کشور را موجب شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کانال سوئز؛ دریای مدیترانه؛ دریای سرخ؛ تجارت جهانی؛ کشتی رانی؛ خلیج فارس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,387 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 832 |