تعداد نشریات | 43 |
تعداد شمارهها | 1,686 |
تعداد مقالات | 13,791 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,438,667 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,806,987 |
طراحی و ساخت درایو کنترل کننده سرعت موتور القایی با روش V/f به کمک پردازنده سیگنال دیجیتال توسط کنترل کننده های هوشمند | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
هوش محاسباتی در مهندسی برق | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مقاله 3، دوره 3، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 29-36 اصل مقاله (449.35 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی فارسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
جواد عربی1؛ حسین ربیع1؛ بهزاد میرزاییان دهکردی* 2؛ آرش کیومرثی2؛ مهدی نیرومند3 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1کارشناسی ارشد، گروه مهندسی برق، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2- دانشیار، گروه مهندسی برق، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3استادیار، گروه مهندسی برق، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه اصفهان- اصفهان- ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
در این مقاله طراحی و ساخت کنترل سرعت موتور القایی سه فاز با روش V/f توسط کنترل کننده تناسبی- انتگرالی تنظیم شده با الگوریتم ژنتیک وکنترل کننده فازی در شرایط مختلف کاری مطرح می گردد و عملکرد این دو کنترل کننده در شرایط مختلف کاری، مانند تغییرات پله در سرعت مرجع یا در گشتاور بار به صورت عملی با هم مقایسه می شوند. پیادهسازی کنترلکننده ارایه شده در این مقاله، بر اساس پردازنده دیجیتال بوده و از تکنیک مدولاسیون پهنای پالس بردار فضایی برای کلیدزنی استفاده شده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کنترل کننده فازی؛ الگوریتم ژنتیک؛ روش V/f؛ مدولاسیون پهنای پالس بردار فضایی؛ پردازنده سیگنال دیجیتال | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
استفاده از موتورهای القایی به علت ساختار ساده و مقاوم آن و همچنین، هزینه تعمیر و نگهداری پایین، در مصارف صنعتی بسیار رایج است[1]. از روش V/f ثابت، به علت طراحی ساده و قیمت مناسب در رنج سرعتهای متوسط و بالا در صنایع، به طور وسیع استفاده میشود [2]. استفاده از کنترل کننده PI به منظور کنترل سرعـت موتور القایی در سـرعـتهای مختلف بسـیار رایـج است[3]. برای دستیابی به پاسخ دینامیکی سریع و عملکرد مطلوب،ضرایب کنترل کننده توسط روشهای بهینهسازی تعیین میشوند. در درایوهای با عملکرد کیفیت بالا، سرعت موتور باید یک سرعت مرجع را در حضور اغتشاشات بار، تغییر پارامترها و عدم قطعیت در مدل ماشین، به خوبی دنبال کند[4]. در این شرایط، کنترلکنندهای با ضرایب ثابت، نمیتواند عملکرد مطلوبی داشته باشد، بنابراین، ضرایب کنترلکننده باید همواره تطبیق داده شوند، که این مشکل با استفاده از تکنیکهای کنترل تطبیقی قابل حل است، اما عملکرد تمامی این کنترلکنندهها به داشتن مدل دقیقی از ماشین وابسته است، که به علت برخی شرایط ناشناخته و اغتشاشات و تغییر پارامترها، بدست آوردن مدل دقیق سیستم دشوار است. برای غلبه بر این مشکل، از کنترلکننده فازی برای کنترل موتور القایی استفاده میشود.مزیت اصلی کنترلکننده فازی در مقایسه با کنترلکنندههای مرسوم، این است که کنترلکننده فازی به داشتن مدل دقیق سیستم نیازی ندارد و از طرفی، میتواند به خوبی در کنار سیستمهای غیرخطی و پیچیده کار کند [5]. بعلاوه، کنترلکننده فازی از قواعد زبانی، که با استفاده از شرایط سیستم و دانش خبره سـاخته شدهاند، سـود میبــــرد [9-6]. تعدادی نتایج عملی در زمینه پیادهسازی کنترل کننده فازی در [12-10] ارائه شده است، که در آنها فرآیند استنتاج فازی توسط رایانه انجام میشود. در[13]، روشی برای پیادهسازی کنترلکنندهی فازی، پیشنهاد شده که حجم محاسبات و حافظه مورد نیاز کاهش یافته است. در این مقاله طراحی وساخت کنترل سرعت موتور القایی سه فاز با روش V/f توسط کنترل کننده PI تنظیم شده با الگوریتم ژنتیک وکنترل کننده فازی در شرایط مختلف کاری مطرح می گردد و عملکرد این دو کنترل کننده در شرایط مختلف کاری با هم مقایسه میشود. همچنین، روشی برای پیادهسازی کنترلکننده فازی که تابع سادهای برحسب خطا و تغییرات خطاست، بر روی پردازنده سیگنال دیجیتال با شماره (TMS320F2812) ارائه شدهاست. از تکنیک SVPWM برای سوئیچزنی استفاده میشود، زیرا با داشتن ولتاژ باس DC یکسان، حداکثر ولتاژ قابل حصول در ناحیه مدولاسیون خطی، 70.7% باس DC است، در حالیکه در SPWM این مقدار 61.2% است، که 9.5% کمتر از حالتی است که از تکنیک SVPWM برای سوئیچزنی استفاده میشود.
2- ساختار کنترلکننده سرعت بهروش V/f ثابت در شکل (1) با استفاده از یک اینکدر افزایشی، سرعت رتور سنجیده میشود . این سرعت با سرعت مرجع موتور مقایسه میشود و از خطای به دست آمده به عنوان ورودی کنترلکننده- که میتواند PI یا فازی باشد- استفاده میشود. همان طوریکه در شکل (1) مشخص است، از خروجی کنترلکننده برای به دست آوردن دامنه و زاویه ولتاژ مرجع استفاده میشود. خروجی کنترلکننده در این شکل با ( مشخص شدهاست. با استفاده از جدول جستجو، از دامنه ولتاژ مرجع (m) به دست میآید و از انتگرال برای به دست آوردن زاویه ولتاژ مرجع(θ) استفاده می گردد. این دامنه و زاویه ولتاژ مرجع، ورودیهای بلوک SVPWM هستند و خروجی این بلوک سیگنالهای کلید زنی را تولید میکند.
3- طراحی کنترل کننده سرعت در بخش 3-1 ضرایب کنترل کننده PI توسط الگوریتم ژنتیک GA) (برای رسیدن به پاسخ دینامیکی مناسب تعیین میشوند و در بخش 3-2 کنترل کننده فازی جایگزین کنترل کننده PI شده، عملکرد آنها با هم مقایسه و بررسی میشود.
3-1- بهینه کردن ضرایب کنترل کننده PI توسط GA الگوریتم ژنتیک بر پایه مشابهت با کدهای ژنتیک در ساختار DNA که از تعدادی کروموزم تشکیل میشود استوار است [14]. این الگوریتم ضرایب PI را برای بهینه کردن تابع برازندگی؛ یعنی رسیدن به کمترین مقادیر بالازدگی، زمان صعود، زمان استقرار، و خطای حالت ماندگار تنظیم میکند. برای پیادهسازی این الگوریتم مراحل زیر در نظر گرفته می شوند: 1-تعداد جمعیت، ماکزیمم تعداد تولید نسل، نرخ جابجایی، نرخ جهش؛ 2-انتخاب یک جمعیت اولیه؛ 3-تعریف تابع برازندگی؛ 4-ارزیابی مقدار برازندگی برای هر کروموزم از جمعیت؛ 5-انتخاب کروموزمها از نسل قدیم برای تولید نسل جدید براساس مکانیزم چرخ رولت،(چرخ رولت به کروموزمهایی که مقدار برازندگی بزرگتری دارند، شانس انتخاب بیشتری میدهد)؛ 6-اعمال عملگرهای جابهجایی و جهش بر روی کروموزمهای انتخاب شده از نسل قدیم برای تولید نسل جدید و انتقال بدون تغییر بهترین کروموزم از نسل قبلی به نسل جدید؛ 7-تکرار مرحله 4 و5 به منظور رسیدن به جواب نهایی یا یکی از شرایط توقف الگوریتم. روند نمای اجرای الگوریتم ژنتیک در شکل (2) ارایه شده است. تابع برازندگی برای کمینه کردن به صورت زیر در نظر گرفته شده است:
در رابطه (1) ، ، و ، به ترتیب حداکثر فراجهش، خطای حالت ماندگار، زمان صعود و زمان نشست هستند. در اجرای GA پارامترها صورت زیر تعیین میشوند: تعداد جمعیت: 50 تعداد تکرار: 10 ضریب جابهجایی: 0.7 ضریب جهش: 0.001 ضرایب کنترل کننده PI تعیین شده توسط GA در زیر آمدهاند: Kp=0.72 Ki=1.6 پیکربندی این کنترلکننده در شکل (3) نشان داده شده است:
3-2- کنترل کننده فازی شکل (4) بلوک دیاگرام یک کنترل کننده فازی را نشان میدهد، که در آن خطا e و تغییرات خطا Δe ورودیهای سیستم، و u خروجی سیستم و Ke، eΔK، Ku ضرایب وزنی ورودی و خروجی هستند. کنترلکننده فازی شامل فازیساز، قوانین فازی، مکانیزم استنتاج و غیر فازیساز هستند. تمامی متغیرهای زبانی کنترلکننده فازی (خطا و تغییرات خطا و خروجی) توسط ضرایب وزنی به بازه [3 3-] منتقل میشوند. مؤلفههای زبانی به این صورت تعریف میشوند:NB : منفی بزرگ، NM : منفی متوسط،NS : منفی کوچک، Z : صفر، PB : مثبت بزرگ، PM : مثبت متوسط ،PS : مثبت کوچک. مرحله بعدی انتخاب ضرایب وزنی است. برای داشتن پاسخ دینامیکی سریعتر، اگر خطای سرعت بزرگتر از rpm 200 یا کوچکتر ازrpm 200- بود، متغیر e را 200 یا 200- درنظر گرفته می شوند و ضریب وزنی Ke برابر 200/3 انتخاب شده است. برای انتخاب ضرایب Ku، KΔe باید توجه کرد که تاخیرهای استفاده شده در شکل (4) هر یک 02. ثانیه هستند. پس باید بیشترین مقدار افزایش سرعت مجاز در 02. ثانیه را حساب کنیم. برای این منظور یک پله در سرعت مرجع از صفر به rpm 1000 در حالتی که حلقه سرعت بسته نشده است (حلقه باز)،اعمال می شود. مشاهده میشود که سرعت در یک ثانیه به rpm 900 رسیدهاست، و این یعنی سرعت موتور در هر 02. ثانیه میتواند rpm 20 زیاد شود. بنابراین، متغیر زبانی تغییرات خطا در بازه [20 20-]قرار میگیرد، و برای اینکه تغییرات خطا به بازه [3 3-] وارد شود، KΔe برابر 3/20 انتخاب میشود. بر همین اساس، متغیر زبانی خروجی که در بازه [3 3-] قرار دارد، با انتخاب Ku برابر 3/20 به بازه [20 20-] منتقل میشود.
3-2-1- روش پیشنهادی برای پیادهسازی عملی کنترل کننده فازی
در این مقاله از سیستم فازی با موتور استنتاج ضرب، فازیساز یگانه، غیرفازیساز میانگین مراکز و توابع عضویت مثلثی استفاده شدهاست. با فازیساز یگانه، موتور استنتاج ضرب به صورت زیر ساده میشود:
که M تعداد قوانین و n تعداد ورودیهاست. خروجی غیرفازیساز میانگین مراکز نیز به صورت زیر است:
مرکز قسمت موخر قانون l ام است. در اینجا برای پیادهسازی کنترلکننده فازی با دو ورودی و یک خروجی، نخست درجه عضویت ورودیها در توابع عضویت مشخص میشود، سپس اگر این مقدار کوچکتر از صفر شد، آن را صفر درنظر میگیریم، و در نهایت، با استفاده از غیرفازیساز میانگین مراکز، خروجی به دست میآید. در این روش از توابع عضویت مثلثی استفاده شدهاست و به صورت رابطه (5) تعریف میشوند:
که x میتواند e یا Δe باشد و i برای مقادیر NB,…,PM,PB به ترتیب مقادیر 3 و2 و...و3- را اختیار میکنند. ضمنا همان طور که در شکل (5) نشان داده شده است، x برای مقادیر NB,…,PM,PB به ترتیب در بــازههای [3 2] و [3 1] و ... و [2- 3-] تعریف شده است. در این مقاله از قوانینی که در جدول (1) مشخص شدهاست به عنوان پایگاه قوانین استفاده شده است.با این قوانین خروجی کنترلکنندهی فازی به عنوان تابعی از ورودیها در رابطه (6) نشان داده شده است، که f تنها تابعی است که اگر آرگومان ورودی آن کوچکتر از صفر بود، خروجی آن صفر و در غیر این صورت خروجی آن همان آرگومان ورودی آن است. برای مثال، اگر e برابر 5. باشد، برابر 5. و اگر e برابر 1.5 باشد، برابر صفر میشود، و این یعنی درجه عضویت 5. در Z برابر 5. و درجه عضویت 1.5 در Z برابر صفر است. اگر دو قانون به صورت زیر در نظر گرفته شود: 1.اگر e، PB باشد و Δe، Z باشد، آنگاه خروجی PB است. 2.اگر e، Z باشد و Δe، PB باشد، آنگاه خروجی PB است. و نیز دو رابطه (6) و (7) در نظر گرفته شوند:
بهدلیل اینکه مرکز قسمت موخر هر دو قانون 3 است، بنــابرایـــن، مقدار رابطه(8) برابر 3 میشود:
همان طور که در بالا دیده میشود، نیازی نیست تا ابتدا مشخص کنیم که ورودیها متعلق به کدامیک از توابع عضویت هستند، همچنین، دیگر به انجام برخی محاسبات زمان بر نیاز نیست. بنابراین، حجم محاسبات کاهش و سرعت انجام آنها افزایش مییابد. شایان ذکر است که داشتن حجم محاسبات پائین برای پیادهسازی آن بر روی پردازنده سیگنال دیجیتال بسیار حایز اهمیت است.
4- نتایج تست عملی در شکل (6) تصویری از میز کار آزمایشگاهی نشان داده شده و نتایج به صورت عملی بر روی یک موتور القایی سه فاز با اتصال مثلث آزمایش شده است. پارامترهای موتور در جدول (2) آورده شده است. برای درایو موتور القایی از یک ماژول اینورتر سه فاز هوشمند استفاده شدهاست. کلیدهای این اینورتر با روشSVPWM با فرکانس kHz 18 کلیدزنی میشوند. برای اعمال بار مکانیکی روی محور موتور مورد نظر از یک ژنراتور جریان مستقیم تحریک مستقل که با موتور القایی کوپل شده است، استفاده میشود وتغییرات پلهای بار با تغییر پلهای تحریک ژنراتور اعمال میگردند. یک انکدر نوری افزایشی با دقت 1024 پالس در هر چرخش محور، برای محاسبه سرعت موتور استفاده شده است. الگوریتم کنترل توسط پردازنده سیگنال دیجیتال DSP با شماره (TMS320F2812) پیاده سازی شده است. از ویژگیهای اصلی این پردازنده، سـرعـت پالـس ســــاعـت بـــالا ( MHz 150 )، داشتن دو ورودی برای پالسهای انکدر ( QEP )، 16 مبدل 12 بیتی آنالوگ به دیجیتال، و 16 ورودی- خروجی دیجیتال است. باس DC، 260 ولتی که توسط یک پل دیودی ساخته شده است. الگوریتم کنترلی به کمک Matlab/Simulink پیادهسازی شده است. و همچنین پالسهای تولیدی توسط انکدر با استفاده از ورودی دیجیتال انکدر، QEP وارد پردازنده سیگنال دیجیتال میشود و سپس با استفاده از پالسهای موجود سرعت موتور به دست میآید و توسط RTDX خوانده میشود. برای تست اولیه الگوریتم کنترلی، سرعت مرجع rpm 1000 را در حالت حلقه باز به ورودی جدول جستجو و انتگرال گیر (جایی که در شکل (1) با مشخص شدهاست) اعمال میکنیم. مشاهده میشود که سرعت در حالت دائمی به rpm 900 میرسد. هنگامی که حلقه کنترلی با کنترل کننده PI (با ضرایب مناسب) بسته میشود، سرعت موتور در حالت دائمی به rpm 1000 میرسد. در این حالت خروجی کنترلکننده PI بزرگتر از rpm 1000 است واین مقدار هنگامی که بار موتور القایی افزایش مییابد، بزرگتر هم میشود. توجه به این نکته لازم است که خروجی جدول جستجو که همان اندیس مدولاسیون است، باید در بار نامی و سرعت نامی کمتر از یک باشد که به عبور از ناحیه خطی مدولاسیون منجر نشود. در این قسمت عملکرد کنترل کننده فازی در دو حالت به صورت عملی ارزیابی میشود.
الف) تغییرات پله در سرعت در این آزمایش سرعت مرجع موتور ابتدا از سرعت اولیه rpm 1000 به rpm1200 افزایش می یابد و پس از پنج ثانیه سرعت مرجع را روی rpm 800 تنظیم میکنیم و پس از پنج ثانیه دوباره سرعت مرجع را روی rpm 1000 بر میگردانیم. تغییرات سرعت موتور در طی این آزمایش در شکلهای (7) و (8) نشان داده شدهاست.
ب)تغییرات پله در گشتاور بار در این آزمایش، ابتدا موتور بدون بار در سرعت مرجع rpm 1000 راه اندازی میشود، سپس در طی دو مرحله گشتاور موتور به صورت ناگهانی از صفر به-m N6. و پس از چند ثانیه به صورت ناگهانی از N-m 6. به-m N1 می رسد که این تغییر گشتاور بار توسط تغییر ناگهانی ولتاژ تحریک ژنراتور از صفر به 60% و از 60% به 100% صورت گرفته است. تغییرات سرعت موتور براثر اعمال گشتاور بار در دو مرحله در شکل (9) و (10) نمایش داده شده است. همان طور که دیده میشود، سرعت موتور با افزایش بار کاهش مییابد، ولی این کاهش سرعت توسط هر دو کنترل کننده فازی و PI جبران میشود. در شکل (11) جریان خط استاتور در طی افزایشهای پلهای بار نمایش داده شده است.
5- مقایسه نتایج عملی کنترل کننده PI و کنترل کننده فازی در تغییرات پلهای سرعت (همانطور که در شکل (7) و (8) دیده میشود) کنترلکننده PI در نخستین تغییر سرعت دارای بالازدگی rpm 80 است و در تمامی تغییرات پلهای سرعت مرجع در حدود 4 ثانیه به سرعت مرجع میرسد، ولی کنترلکننده فازی در همه تغییرات پلهای سرعت مرجع تقریبا بدون بالازدگی و در زمان یک ثانیه به سرعت مرجع میرسد. در تغییرات پلهای گشتاور (همان طور که در شکل (9) و (10) دیده میشود)، با کنترل کننده PI در تغییر پله اول سرعت موتور به rpm 930 کاهـش مییابد، پس از 4 ثـانیه این افـت سرعت جبران میشود، اما در کنترل کننده فازی سرعت موتور به rpm 935 کاهش یافته، پس از 1.5 ثانیه این افت سرعت جبران میشود. در تغییر پله دوم، با کنترلکننده PI سرعت موتور به rpm 895 کاهش یافته، پس از 6 ثانیه این افت سرعت جبران میشود، درحالی که در کنترلکننده فازی سرعت موتور به rpm 904 کاهش یافته، در 2.5 ثانیه این افت سرعت جبران میشود، ضمنا دارای rpm 10 بالازگی نیز هست.در شکلهای (12) و (13) تغییرات فرکانس مولفه اصلی ولتاژ به ازای تغییرات پلهای سرعت و تغییرات پلهای بار نشان داده شده است. این فرکانس از تقسیم خروجی کنترل کننده PI بر عدد π2 به دست میآید. توجه به این نکته مهم ضروری است که در شکل (13) وقتی سرعت مرجع روی rpm 1000 تنظیم شده است، فرکانس از Hz 16.66 ( که فرکانس متناظر با سرعت مرجع rpm 1000 است) بیشتر شده است و این مقدار با افزایش بار نیز بیشتر هم میشود.
شکل (7): پاسخ کنترل کننده PI به تغییرات پلهای سرعت
شکل (8): پاسخ کنترل کننده Fuzzy به تغییرات پلهای سرعت
شکل (9): پاسخ کنترل کننده PI به تغییرات پلهای در گشتاور بار
شکل (10): پاسخ کنترل کننده Fuzzy به تغِِِییرات پلهای در گشتاور بار
شکل (11): جریان استاتور موتور در تغییرات پلهای بار
شکل (12): فرکانس مرجع تولیدی توسط کنترل کننده PI در پاسخ به تغییرات پلهای سرعت
شکل (13): فرکانس مرجع تولیدی توسط کنترل کننده PI در پاسخ به تغییرات پلهای گشتاور بار
6- نتیجه گیری در این مقاله روش کنترل سرعت موتور القایی به روش V/f با دو کنترل کننده PI تنظیم شده با الگوریتم ژنتیک و فازی ارایه شده است. نتایج عملی نشان دهنده عملکرد رضایت بخش کنترلکننده فازی پیشنهادی است. عملکرد کنترلکننده فازی در مقایسه با کنترل کننده PI که ضرایب آن توسط الگوریتم ژنتیک (برای رسیدن به پاسخ مطلوب) بهینه شدهاست، در هر دو آزمایش تغییرات پله درسرعت و تغییرات پله در بار مناسبتر است.
تشکر و قدردانی نویسندگان این مقاله، از زحمات بی دریغ جناب آقای مهندس محمد علی آزادی، مسؤول آزمایشگاه ماشینهای الکتریکی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان، در راستای تحقق و انجام این پروژه صمیمانه تشکر می نمایند.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[1] A. Goedtel, I. N. da Silva, and P. J. A. Serni, “Load torque identification in induction motor using neural networks technique,” Elect. Power Syst. Res., Vol. 77, No. 1, pp. 35–45, Jan. 2007. [2] J. I. Itoh, N. Nomura, and H. Ohsawa, “In A comparison between V/f control and position-sensorless vector control for the permanent magnet synchronous motor,” PCC-Osaka, Vol. 3, pp. 1310–1315.: 2002. [3] S. Xiang-Dong, K. Kang-Hoon, Y. Byung-Gyu, and M. Matsui, “Fuzzy logic-based V/f control of an induction motor for a DC grid powerleveling system using flywheel energy storage equipment,” IEEE Trans. Ind. Electron., Vol. 56, No. 8, pp. 3161–3168, Aug. 2009. [4] M. Nasir Uddin, Tawfik S. Radwan, and M. Azizur Rahman, “Performances of Fuzzy-Logic- Based Indirect Vector Control of Induction Motor Drive,” IEEE Trans. Industry Application, Vol.38, No.5, pp.1219-1225, September/October, 2002. [5] B. Sahu, K. B. Mohanty, S. Pati, “A Comparative study on fuzzy and PI speed controllers for field-oriented induction motor drive,” International Conference on Industrial Electronics, Control and Robotics, pp. 191-196, 2010. [6] N. Islam, M. Haider, and M. B. Uddin, “Fuzzy logic enhanced speed control system of a VSI-fed three phase induction motor,” in Proc. 2nd Int. Conf. Elect. Electron. Eng., pp. 296–301, 2005. [7] S. V. Ustun and M. Demirtas, “Optimal tuning of PI coefficients by using fuzzy- genetic for V/f controlled induction motor,” Expert Syst. Appl., Vol. 34, No. 4, pp. 2714–2720, May 2008. [8] C. C. Lee, “Fuzzy logic in control systems: Fuzzy logic controller—Part I,” IEEE Trans. Syst., Man, Cybern., Vol. 20, No. 2, pp. 404–418,Mar./Apr. 1990. [9] C. C. Lee, “Fuzzy logic in control systems: Fuzzy logic controller—Part II,” IEEE Trans. Syst., Man, Cybern., Vol. 20, No. 2, pp. 419–435,Mar./Apr. 1990. [10] G. El-Saady, A. M. Sharaf, A. Makky, M. K. Sherbiny, and G. Mohamed, “A high performance induction motor drive system using fuzzy logic controller,” in Proc. 7th Mediterranean Electrotech. Conf., Vol. 3, pp. 1058–1061, 1994. [11] S. V. Ustun and M. Demirtas, “Optimal tuning of PI coefficients by using fuzzy-genetic for V/f controlled induction motor,” Expert Syst. Appl., Vol. 34, No. 4, pp. 2714–2720, May 2008. [12] C. Chun-Jung and C. Tien-Chi, “Speed sensorless of an induction motor using self-tuning fuzzy identification,” in Proc. 2nd ICICIC, pp. 398, Sept. 2007. [13] M. Suetake, I. N. da Silva, and A. Goedtel, “Embedded DSP-based compact fuzzy system and its application for induction-motor V/f Speed Control,” IEEE Trans on industrial electronics, Vol. 58, No. 3, March 2011. [14] Goldberg, D E., Genetic algorithms in search, optimization, and machine learning, Addison Wesley Publishing Company, January1989. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,428 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,059 |